Het belang van compliance

Christel van Bommel 2019

(Door Christel van Bommel, compliance adviseur) Je houden aan regels en protocollen met behulp van procedures en instructies doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders. Dat is het belang van compliance.

Hoi Christel, vergeet je de deadline voor je column niet? Ik ontving deze vriendelijke herinnering een paar dagen geleden. Nee, ik was de deadline niet vergeten. Eerlijk gezegd had ik geen inspiratie. Ik was afgeleid door wat er de afgelopen maanden is gebeurd in Nederland en de rest van de wereld. Een vreselijk virus met grote gevolgen overviel ons. Gevolgen voor mensen die ziek werden en zelfs aan het virus zijn overleden. Voor iedereen die binnen moest blijven en thuis moest werken, inclusief kinderen. Voor iedereen die juist naar het werk toe moest. Een periode van afstand houden, om de situatie zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Hoe kom je zo’n periode door? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

De minister-president kondigde een intelligente lockdown aan. Een noodprotocol ter bescherming van de gezondheid van mensen. En als je je er niet aan houdt, kun je een boete krijgen. Helaas is dat nodig, want er zijn altijd mensen die denken dat bepaalde regels niet voor hen gelden. Die denken dat het niet zo’n vaart zal lopen. Die denken, omdat zij gezond zijn, dat zij geen risico lopen of zijn voor anderen. Mensen die bewust de regels negeren, omdat ze zich er simpelweg niet aan willen houden.

Wat zou er zijn gebeurd als we geen lockdown hadden gehad? Geen procedures of instructies over wat wij het beste konden doen. Geen aanpassingen wanneer ervaring en praktijk leerden dat het anders of beter kan. Als het zorgpersoneel niet dag en nacht keihard had gewerkt in onhandige, maar beschermende kleding. Als we niet met z’n allen thuis waren gebleven en gewoon door waren blijven gaan als altijd. Dan waren de gevolgen veel groter geweest.

Houvast

In de financiële branche zijn ook niet voor niets wetten en regels waar iedereen zich aan moet houden. Die zijn er ter bescherming van de consument. En ook hier zijn mensen die denken: die regels gelden niet voor mij, want ik weet wat ik doe, er is nog nooit iets fout gegaan en ik heb nooit klachten. Nu vallen in onze branche gelukkig niet zo snel doden als het echt mis gaat. Maar grote financiële gevolgen zijn er wel.

‘Regels zijn er niet alleen voor de adviseur zelf’

Vind ik het daarom makkelijk om mij aan de regels vanwege het coronavirus te houden? Zeker niet. Maar ik weet dat procedures en (werk) instructies houvast geven. Als financieel adviseur houd je je (onder andere) aan de Wft. Dat doe je niet alleen voor jezelf, maar ook of juist voor iemand anders: de klant. Maak duidelijke afspraken over jouw dienstverlening en de kosten daarvan.

Schrijf een advies dat is afgestemd op de situatie van de klant, zodat hij zijn zaken met een goed en gerust gevoel kan uitbesteden. Dat doe je voor de persoonlijke en financiële gezondheid van de klant en van de branche. Dat is het belang van compliance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...