Hoezo aflossingsblij?

Hoezo Aflossingsblij

De Familie Mulder werd bepaald niet ‘aflossingsblij’ van de brief die zij kreeg van haar bank over de aflossingsvrije hypotheek. Gelukkig werd de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten. Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond, begrijpt niet dat de bank niet ook meteen een oplossing bood voor het (vermeende) probleem dat zij aankaartte. Verder pleit Oversteegen er naar aanleiding van diverse dossiers voor dat geldverstrekkers aflossingsvrije hypotheken voortaan standaard verlengen met 20 tot 30 jaar.

De brief die ze van hun bank kregen, hebben ze helaas niet bewaard. Maar de heer en mevrouw Mulder, gepensioneerd, werden er wel onrustig van, weten ze nog heel goed. In hun beleving kwam het er op neer dat ze misschien wel hun huis uit zouden moeten.

De heer Mulder kocht in 1986 een woning in Almere. Oorspronkelijk met daarop een samengestelde hypotheek: een deel annuïtair, een deel aflossingsvrij. Medio jaren negentig viel ook Mulder voor een aanbod waarbij de hypotheek werd overgesloten naar volledig aflossingsvrij bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een beleggingsverzekering van ASR.

‘Het was fijn geweest als de bank ons had gebeld met de vraag of het allemaal is gelukt’

Zeven jaar voor het aflopen van de hypotheek liep de ASR-polis fors achter. Beoogd was een uitkering van 175 mille, in de polis was op dat moment nog geen kwart daarvan opgebouwd. De woekerpoliscompensatie van 2.000 euro die Mulder kreeg, was bij lange na niet genoeg om het tekort goed te maken.

Toen de brief van ABN Amro op hun deurmat plofte, sloeg de schrik de Mulders om het hart. De brief bood volgens de Mulders zelfs geen aanzet tot een oplossing, iets wat ze de bank kwalijk nemen.

De Mulders zochten uiteraard contact met de bank maar kwamen in eerste instantie niet verder. Uiteindelijk hielp het toeval ze een handje: via hun schoonzoon kwamen ze in contact met een hypotheekadviseur die op de achtergrond wel wilde meekijken.

Toen was de oplossing snel gevonden. De beleggingsverzekering van ASR werd afgekocht. Met de opbrengst van circa 45 mille kon de hypotheek worden verlaagd. En passant is ook de rentekorting aangepast. Dankzij de gestegen woningwaarde valt de woning in een lagere risicoklasse. Formeel kon aanpassing tijdens de rentevaste periode niet, maar dit is toch geregeld. De Mulders hebben ook compensatie gehad voor de misgelopen rentekorting.

Meer denken in oplossingen

Door VVP gevraagd om commentaar zegt de Nationale Hypotheekbond vaker van dit soort dossiers te zien. Directeur Jeroen Oversteegen weet dat deze kwesties “doorgaans worden behandeld op speciale afdelingen. De medewerkers daar hebben echter niet altijd de kennis en het mandaat om zaken goed af te handelen. Het is dus niet per se onwil, maar de klant loopt er wel tegenaan. Geldverstrekkers zouden de consument meer handelingsperspectief en oplossingen kunnen aanbieden.”

Oversteegen noemt het “van de gekke dat de klant in een situatie als deze een beroep moet doen op een adviseur, die met zo’n dossier zo vijftien tot 20 uur zoet kan zijn. Dit is helemaal niet nodig als de aanbieder voor het versturen van de brief, oplossingen bedenkt en consumenten ook informeert welke oplossingen er mogelijk zijn met zijn hypotheek.”

Volgens Oversteegen bestaat ook nog eens de kans dat een commerciële adviseur kiest voor de makkelijkste weg: oversluiten. “Kun je doen, maar het verhoogt alleen maar de kosten (advieskosten van 2.000 - 3.000 euro, notariskosten, taxatiekosten en eventuele boeterente) en had de situatie voor deze klant niet beter gemaakt.”

Oversteegen vindt de kwestie goed opgelost. “ABN Amro heeft de hypotheek van de Mulders afgelost met de opgebouwde waarde van de ASR-polis, de risico-opslag en hypotheekrente verlaagd. Daardoor is de onzekerheid voor een deel weggenomen. De hypotheek eindigt nu in 2030. Maar zij had veel langer weggenomen kunnen worden, door de hypotheek met 20 tot 30 jaar te verlengen. Enkele geldverstrekkers, Rabobank en ASR, zeggen dit standaard te doen.”

Gebrekkige communicatie

De Mulders zijn natuurlijk blij dat ze weer met een gerust hart in hun huis wonen. In ieder geval tot 2030. Maar goed, het moet raar lopen wil de bank tegen die tijd de hypotheek niet opnieuw verlengen.

Terugkijkend zegt mevrouw Mulder dat de communicatie vanuit ABN Amro veel beter had gekund. “Door sommige afdelingen zijn wij perfect geholpen, door andere afdelingen slecht. Soms werd botweg gezegd:

‘Wij kunnen u niet helpen’. “Wij hebben heel lang moeten wachten op een bevestiging dat het afkoopbedrag van de ASR-polis binnen was. Terwijl het al die tijd al bij ABN Amro op de rekening stond.

“Verder hadden wij het wel fijn gevonden als er de bank ons had gebeld met de vraag of alles goed is gegaan en of het nu naar onze zin is.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

De Nationale Hypotheekbond heeft de Uwkluis app in de App Store en Play Store gelanceerd. De mobiele app is een aanvulling op de Uwkluis omgeving voor desktop,...

Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'

Nationale Hypotheekbond en Ordina hebben de app ‘Veilig Ophalen’ geïntroduceerd. Na een gegevensverzoek van de adviseur haalt de consument met...

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

Onderzoek ‘Beste Geldverstrekker 2022’

De Nationale Hypotheekbond roept adviseurs op deel te nemen aan haar jaarlijkse onderzoek ‘Beste Geldverstrekker’. Het onderzoek richt zich op alle aspecten...

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Fastlane Advies inmiddels bij 100 kantoren

Binnen vijf weken na het lanceren van haar nieuwste hypotheeksoftware Fastlane Advies, heeft de Nationale Hypotheekbond het 100e hypotheekkantoor aangesloten: Huis...

Geef klanten een wow-gevoel

Geef klanten een wow-gevoel

(Partners in Kennis Faster Forward en Nationale Hypotheekbond in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) AH verrast klanten met gratis producten, Uber Eats...

Live = life

Live = life

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Is innovatie belangrijk? Het Nationaal Groeifonds heeft er tot 2026 in ieder...

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 4)

Praktijksessies innovatie-event 5 juli nader belicht (deel 4)

Het VVP Innovatie Platform (VIP) organiseert op 5 juli samen met de Stichting Contactgroep Automatisering het VIP-Event Be the change!, het grootste Fin- &...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

"Is scheiden normaal gesproken vaak al geen pretje, de huidige woningmarkt maakt het alleen nog maar lastiger. Vind maar eens betaalbare woning op één...

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

"Voor woningen met een hoog energieverbruik moet de hypotheek worden beperkt", aldus Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond op Kop-Munt. "Een woning...