Jaarverslag Ombudsman Pensioenen

Spaarvarkens (pe)

Door Lindenhaeghe.

Op 18 mei 2020 presenteerde Ombudsman Pensioenen mr. Henriëtte de Lange het Jaarverslag 2019 aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Ombudsman Pensioenen nam in 2019 980 vragen of klachten in behandeling.

In het jaarverslag over 2018 deed de ombudsman verschillende aanbevelingen voor het jaar 2019. Het is belangrijk dat een deelnemer, gewezen deelnemer of gepensioneerde gemakkelijk toegang heeft tot informatie over zijn pensioen. Mensen vinden pensioen ingewikkeld. Het is dus van belang dat het pensioenfonds of de verzekeraar correct, duidelijk en volledig is in alle communicatie daarover.

De Ombudsman Pensioenen geeft aan dat het nog steeds moeilijk is om een vraag van een deelnemer, gewezen deelnemer of gepensioneerde als klacht aan te merken. Doordat pensioenuitvoerders het indienen van een klacht niet eenvoudig maken, lopen zij de kans mis om de communicatie met gepensioneerden te verbeteren. Wanneer zij reacties in een eerder stadium aanmerken als klachten en deze volgens de klachtenprocedure behandelen, zijn er meer mogelijkheden om tijdig signalen op te pakken en de klantvriendelijkheid van de dienstverlening te verhogen.

Onderzoeksbevoegdheid

In 2019 heeft de Ombudsman Pensioenen een onderzoeksbevoegdheid gekregen. In 2019 is het eerste onderzoek naar de interne klachtenbehandeling bij pensioenuitvoerders uitgevoerd. Een klachtenprocedure bij de pensioenuitvoerder is niet makkelijk vindbaar. Een verwijzing naar de Ombudsman Pensioenen is veelal nog lastiger. In de helft van de onderzochte dossiers werd in schriftelijke communicatie van het pensioenfonds niet verteld uit welke vervolgstappen de klachtenprocedure bestaat.

Positief is dat pensioenuitvoerders goede communicatie over het partnerpensioen belangrijk vinden. In allerlei communicatie-uitingen van pensioenfondsen wordt aandacht besteed aan het belang van het melden van de partner in het geval van samenwonen. Maar het kan en moet beter. Voor nieuwe deelnemers is de informatie vaak wel uitgebreid. Maar juist mensen die al langer bij een pensioenuitvoerder pensioen opbouwen lijken zich niet bewust van het feit dat voor samenwoners lang niet altijd een partnerpensioen is verzekerd.

Premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid

Ook dit jaar komt de Ombudsman Pensioenen met een aanbeveling: “Pensioenfondsbesturen, maak een redelijk beleid over hoe om te gaan met mensen die niet tijdig vragen om premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid en leg het beleid goed uit op de eigen website.”

De Ombudsman Pensioenen heeft in het verleden al vaker aandacht gevraagd voor de positie van arbeidsongeschikten die pensioenopbouw missen, omdat ze zich te laat hebben gemeld voor premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Uit de analyse van de klachten 2019 blijkt dat dit probleem vooral voorkomt bij pensioenfondsen en nauwelijks bij verzekeraars. Daarom richt de aanbeveling zich specifiek tot pensioenfondsen. Omdat deze aanbeveling volgens de Ombudsman Pensioenen meer tijd vraagt, gaat zij in het voorjaar van 2021 onderzoeken of pensioenuitvoerders gehoor hebben gegeven aan haar oproep.

Partner van dit artikel
Lindenhaeghe

Lindenhaeghe

Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings-, trainings- en exameninstituut voor professionals. Bij hen kun je terecht voor vakgerichte (financiële) opleidingen, examens en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe doet voorstellen hoe Wet toekomst pensioenen en pensioenbedrag ineens te integreren zijn in de leennormen. Dit in haar reactie op de nog lopende internetconsultatie...

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

De financiële sector draagt een grote verantwoordelijkheid voor goede dienstverlening rondom het nieuw pensioenstelsel, stelt Lindenhaeghe. Het gaat hier om...

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Met de lancering van een geheel nieuwe website kondigen financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk aan dat de laatste stap om tot een volledige integratie van...

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…

(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Poortwachtergarantie

Poortwachtergarantie

(Angelo Wiegmans van Bedrijf Plus in VVP 2) Werkgevers kunnen een verzuimverzekering afsluiten met een Poortwachtergarantie. Zo’n garantie klinkt aantrekkelijk,...

Return to sender

Return to sender

(Annemieke Postema van AOVdokter in Katern Ken je Vak! in VVP 2) Een adreswijziging wordt vaak gezien als een eenvoudige, niet adviesgevoelige mutatie die zich...

Klantbeheer anno 2023

Klantbeheer anno 2023

(Lindenhaeghe in rubriek Jouw Vakbekwaamheid in VVP 2) Als de financieel adviseur van nu een blik zou werpen op het takenpakket van een adviseur van dertig jaar...