‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend antwoorden. De helft van de kantoren heeft het zelfs als kernwaarde benoemd. Ofwel, het zit wel snor met de betrouwbaarheid in verzekeringsland. Er is een kleine maar. Mensen zijn terughoudend dit te geloven. Te veel gedoe geweest de afgelopen jaren en de argwaan is niet zomaar verdwenen.

De vraag is nu: hoe borg je betrouwbaarheid binnen je advieskantoor? Makkelijke vraag, complex antwoord. Vroeger hielpen een mooi pak, uitgestreken gezicht, blauwe ogen, prachtig pand, oorkondes aan de muur en het gegeven dat je al tachtig jaar mensen helpt met risico’s afdekken. Anno 2017 -met een transparante markt, sociale media en daarmee een stem (met bereik!) voor iedereen-werkt het anders. Betrouwbaarheid creëer je vooral door openheid, eerlijkheid en transparantie.

De laatste jaren is eerlijke marketing in opkomst. Op zich logisch. Evenals in de normale-mensenwereld, is het ongeloofwaardig wanneer er sec sprake is van fantastische verhalen en borstklopperij. Helemaal nieuw is deze marketingvorm niet. Avis, autoverhuurbedrijf, kwam ruim vijftig jaar geleden met de volgende pay-off: We’re number two. We try harder. Zij presenteerden zich als de kleine vis die z’n stinkende best moet doen om niet ten prooi te vallen aan de grote vissen. Het bedrijf eindigde zijn advertentie met: And since we’re not the big fish, you won’t feel like a sardine when you come to our counter. We are not jammed with customers. Vooral dit doet me denken aan assurantieadviseurs ten opzichte van verzekeraars.

Ziet u de parallel met uw eigen kantoor? Vertel een eerlijk verhaal zoals Avis, geef maar aan dat je niet voor iedereen bent, dat het soms beter is bepaalde polissen ergens anders onder te brengen. Vertel waar die verzekeraar, of lokale concullega, goed in is. Verwijs ze eventueel door. Maar vergeet vooral niet te melden hoe jullie kantoor het verschil maakt. How you try harder. Waar jullie een bewezen trackrecord in hebben, waar jullie graag bij helpen. En dat je dagelijks moet vechten om het verschil te blijven maken ten opzichte van de grote verzekeraars. Door van tevoren de verwachting te temperen, is het vervolgens makkelijker om ze te overtreffen. Daarnaast ben je geloofwaardiger op de onderdelen waar je zegt goed in te zijn.

Met zo’n filosofie, die natuurlijk ook geleefd moet worden, win je klanten. Ze zullen je eerder aanbevelen, wat je overigens ook moet (blijven) vragen. Naast betrouwbaar, maakt openheid je sympathieker en authentieker, wat weer belangrijke ingrediënten zijn voor de zo ongrijpbare gunfactor.

Mocht u overigens in de toekomst met uw huisstijl aan de gang gaan, dan is blauw geen slechte keuze. Die kleur wordt geassocieerd verantwoordelijkheid, veiligheid én betrouwbaarheid!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...

De ‘Verduurzaamde’

De ‘Verduurzaamde’

(door Paul Burger, MVO-adviseur bij AnsvarIdéa, in VVP 4) Duurzaam verzekeren is iets anders dan duurzame risico’s verzekeren. Bij het verzekeren...

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa introduceert duurzame inboedel- en woonhuisverzekering

AnsvarIdéa, onderdeel van Turien & Co., heeft onder het Bewust-label een duurzame woonhuis- en inboedelverzekering geïntroduceerd. De duurzame verzekeraar...

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. vernieuwt werkgeversportaal

Turien & Co. Assuradeuren vervangt in augustus het werkgeversportaal. Het nieuwe portaal is tot stand gekomen in samenwerking met Acumen. Sergio Petrone, Productspecialist...

Ken je vak: groen kost poen

Ken je vak: groen kost poen

"Juist verzekeringen kunnen een belangrijke bijdragen leveren aan de verduurzaming", zegt Björn Jalving van Turien & Co in het katern 'Ken je vak! in VVP...