‘Kleine vis’ beschikt over grote gunfactor

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Betrouwbaar, wie is het niet? Bedrijven in de financiële sector zijn het zeker. Als je honderd adviseurs vraagt of ze betrouwbaar zijn, zullen ze alle bevestigend antwoorden. De helft van de kantoren heeft het zelfs als kernwaarde benoemd. Ofwel, het zit wel snor met de betrouwbaarheid in verzekeringsland. Er is een kleine maar. Mensen zijn terughoudend dit te geloven. Te veel gedoe geweest de afgelopen jaren en de argwaan is niet zomaar verdwenen.

De vraag is nu: hoe borg je betrouwbaarheid binnen je advieskantoor? Makkelijke vraag, complex antwoord. Vroeger hielpen een mooi pak, uitgestreken gezicht, blauwe ogen, prachtig pand, oorkondes aan de muur en het gegeven dat je al tachtig jaar mensen helpt met risico’s afdekken. Anno 2017 -met een transparante markt, sociale media en daarmee een stem (met bereik!) voor iedereen-werkt het anders. Betrouwbaarheid creëer je vooral door openheid, eerlijkheid en transparantie.

De laatste jaren is eerlijke marketing in opkomst. Op zich logisch. Evenals in de normale-mensenwereld, is het ongeloofwaardig wanneer er sec sprake is van fantastische verhalen en borstklopperij. Helemaal nieuw is deze marketingvorm niet. Avis, autoverhuurbedrijf, kwam ruim vijftig jaar geleden met de volgende pay-off: We’re number two. We try harder. Zij presenteerden zich als de kleine vis die z’n stinkende best moet doen om niet ten prooi te vallen aan de grote vissen. Het bedrijf eindigde zijn advertentie met: And since we’re not the big fish, you won’t feel like a sardine when you come to our counter. We are not jammed with customers. Vooral dit doet me denken aan assurantieadviseurs ten opzichte van verzekeraars.

Ziet u de parallel met uw eigen kantoor? Vertel een eerlijk verhaal zoals Avis, geef maar aan dat je niet voor iedereen bent, dat het soms beter is bepaalde polissen ergens anders onder te brengen. Vertel waar die verzekeraar, of lokale concullega, goed in is. Verwijs ze eventueel door. Maar vergeet vooral niet te melden hoe jullie kantoor het verschil maakt. How you try harder. Waar jullie een bewezen trackrecord in hebben, waar jullie graag bij helpen. En dat je dagelijks moet vechten om het verschil te blijven maken ten opzichte van de grote verzekeraars. Door van tevoren de verwachting te temperen, is het vervolgens makkelijker om ze te overtreffen. Daarnaast ben je geloofwaardiger op de onderdelen waar je zegt goed in te zijn.

Met zo’n filosofie, die natuurlijk ook geleefd moet worden, win je klanten. Ze zullen je eerder aanbevelen, wat je overigens ook moet (blijven) vragen. Naast betrouwbaar, maakt openheid je sympathieker en authentieker, wat weer belangrijke ingrediënten zijn voor de zo ongrijpbare gunfactor.

Mocht u overigens in de toekomst met uw huisstijl aan de gang gaan, dan is blauw geen slechte keuze. Die kleur wordt geassocieerd verantwoordelijkheid, veiligheid én betrouwbaarheid!

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...

Leren van visboer Tarik

Leren van visboer Tarik

Bij mij in de Amsterdamse buurt in Haarlem zit een vistentje waar ik al jaren kom. Sinds een jaar of drie is er een nieuwe eigenaar, Tarik is zijn naam. Het eerste...

Maak marketing van iedereen

Maak marketing van iedereen

Partnercontent Turien & Co. Auteur: Marcel Kroon. Veel assurantiekantoren doen marketing er maar een beetje bij. Als het uitkomt. Een gemiste kans als je...