Meer lef, minder angst

Column MoneyView

Precies 25 jaar geleden begon ik als een onbeschreven blad bij MoneyView, met nauwelijks significante kennis van bank- en verzekeringsproducten en de markt van zakelijke financiële dienstverlening. Achteraf beschouw ik dat echter als een heel groot voordeel. Bovendien was het een tijd waarin internet nog nauwelijks een rol speelde. Ik weet nog goed dat we bij MoneyView in dat jaar allemaal een eigen e-mailadres kregen. En daarmee behoorden we tot de early adopters, wat op zich weer de nodige uitdagingen gaf want even lekker mailen met medewerkers van de banken en verzekeraars zat er bepaald niet in. Er gingen nog wat jaartjes overheen alvorens ook zij de beschikking kregen over een eigen e-mailadres. Datavergaring betrof met name het uitpluizen van de voorwaarden en data-uitwisseling ging met name per fax en telefoon. Het grote voordeel daarvan was echter wel dat je met iedereen na het zoveelste telefoontje toch iets van een persoonlijke band opbouwde. Kom daar nu nog eens om met dat anonieme e-mailverkeer… Kortom, de wereld in het algemeen en die van de zakelijke financiële dienstverlening is in die 25 jaar totaal op zijn kop gegaan. En dan bedoel ik niet eens zo zeer de veranderingen die ik schetste in mijn ietwat nostalgische inleiding. Mij gaat het op deze plek vooral om de ontwikkelingen die de markt en de producten die daarop worden aangeboden, het domein van MoneyView ten slotte, hebben doorgemaakt. Het is uiteraard onmogelijk om die veranderingen hier uitputtend te bespreken en daarom beperk ik me nu even tot het domein van MoneyView.

Meer dan gehalveerd

Een paar dingen vallen dan op. Ten eerste het aantal banken en verzekeraars dat actief is in Nederland. Met name het aantal verzekeraars is meer dan gehalveerd en de levensverzekeraars zijn nagenoeg verdwenen. De levenmarkt bestaat nu nog uit wat overlijdensrisicoverzekeringen. Dit uiteraard als min of meer logische consequentie van het verdwijnen van de door de fiscus gesubsidieerde spaar- en beleggingsproducten (ik refereer voor het gemak maar even niet aan de voor de levensverzekeraars verwoestende woekerpolisaffaire). Verder deden de nog immer voortgaande consolidaties de rest.

Ten tweede valt op dat in het aantal bank- en verzekeringsoplossingen/-producten een kaalslag heeft plaatsgevonden. Waar we eind jaren ’90 jaarlijks vele honderden nieuwe producten mochten verwelkomen, is dat aantal de laatste jaren opgedroogd tot enige tientallen.

Twin peaks

In eerste instantie zou je denken dat deze ontwikkeling logischerwijs uit de eerste voortvloeit. Maar dat behoeft nuance. Want er is namelijk nog wat gebeurd in die 25 jaar. We hebben begin jaren nul het toezichtsmodel gewijzigd naar het befaamde Twin Peaks model, waarbij het prudentiële toezicht bij DNB kwam te liggen en het gedragstoezicht bij de AFM. En met name die laatste heeft een enorme invloed gehad op het reilen en zeilen van de markt, naar mijn mening nog veel meer dan elke andere ontwikkeling. En die invloed heeft zich ook laten gelden op het aanbod van financiële producten op de Nederlandse markt. Want naast alle zegeningen van het nieuwe toezichtsmodel, kunnen we in onze beschouwingen ook niet voorbij gaan aan de (in mijn ogen) negatieve gevolgen daarvan. Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde. Daarom sluit ik graag af met de wens dat onze banken en verzekeraars in de komende 25 jaar weer iets van hun lef van vroeger tonen en iets van hun creativiteit gaan terugvinden.

‘Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde’

Want hun rol in de samenleving is te belangrijk om als Doornroosje de toekomst in te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

De kosten voor het aanhouden van een betaalrekening zijn in het afgelopen jaar over bijna de gehele linie gestegen, aldus het MoneyView Special Item Betalingsverkeer. MoneyView:...

Spaarrente daalt niet meer

Spaarrente daalt niet meer

Het tweede kwartaal van dit jaar wordt gekenmerkt door een flinke toename van het aantal rentestijgingen op de spaarmarkt. De MoneyView Spaarrente Barometer: “Het...

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

De prijzen van opstalverzekeringen zijn gemiddeld 17% gestegen ten opzichte van 2019, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Huizenbezitters in Drenthe en Noord-Holland...

MoneyView: 10-jaars rente verdrievoudigd

MoneyView: 10-jaars rente verdrievoudigd

"Hypotheekaanbieders die meerdere keren per week de rente wijzigen, verhogingen tot en met een half procent ineens. Nooit eerder waren er zoveel wijzigingen als...