Meer lef, minder angst

Column MoneyView

Precies 25 jaar geleden begon ik als een onbeschreven blad bij MoneyView, met nauwelijks significante kennis van bank- en verzekeringsproducten en de markt van zakelijke financiële dienstverlening. Achteraf beschouw ik dat echter als een heel groot voordeel. Bovendien was het een tijd waarin internet nog nauwelijks een rol speelde. Ik weet nog goed dat we bij MoneyView in dat jaar allemaal een eigen e-mailadres kregen. En daarmee behoorden we tot de early adopters, wat op zich weer de nodige uitdagingen gaf want even lekker mailen met medewerkers van de banken en verzekeraars zat er bepaald niet in. Er gingen nog wat jaartjes overheen alvorens ook zij de beschikking kregen over een eigen e-mailadres. Datavergaring betrof met name het uitpluizen van de voorwaarden en data-uitwisseling ging met name per fax en telefoon. Het grote voordeel daarvan was echter wel dat je met iedereen na het zoveelste telefoontje toch iets van een persoonlijke band opbouwde. Kom daar nu nog eens om met dat anonieme e-mailverkeer… Kortom, de wereld in het algemeen en die van de zakelijke financiële dienstverlening is in die 25 jaar totaal op zijn kop gegaan. En dan bedoel ik niet eens zo zeer de veranderingen die ik schetste in mijn ietwat nostalgische inleiding. Mij gaat het op deze plek vooral om de ontwikkelingen die de markt en de producten die daarop worden aangeboden, het domein van MoneyView ten slotte, hebben doorgemaakt. Het is uiteraard onmogelijk om die veranderingen hier uitputtend te bespreken en daarom beperk ik me nu even tot het domein van MoneyView.

Meer dan gehalveerd

Een paar dingen vallen dan op. Ten eerste het aantal banken en verzekeraars dat actief is in Nederland. Met name het aantal verzekeraars is meer dan gehalveerd en de levensverzekeraars zijn nagenoeg verdwenen. De levenmarkt bestaat nu nog uit wat overlijdensrisicoverzekeringen. Dit uiteraard als min of meer logische consequentie van het verdwijnen van de door de fiscus gesubsidieerde spaar- en beleggingsproducten (ik refereer voor het gemak maar even niet aan de voor de levensverzekeraars verwoestende woekerpolisaffaire). Verder deden de nog immer voortgaande consolidaties de rest.

Ten tweede valt op dat in het aantal bank- en verzekeringsoplossingen/-producten een kaalslag heeft plaatsgevonden. Waar we eind jaren ’90 jaarlijks vele honderden nieuwe producten mochten verwelkomen, is dat aantal de laatste jaren opgedroogd tot enige tientallen.

Twin peaks

In eerste instantie zou je denken dat deze ontwikkeling logischerwijs uit de eerste voortvloeit. Maar dat behoeft nuance. Want er is namelijk nog wat gebeurd in die 25 jaar. We hebben begin jaren nul het toezichtsmodel gewijzigd naar het befaamde Twin Peaks model, waarbij het prudentiële toezicht bij DNB kwam te liggen en het gedragstoezicht bij de AFM. En met name die laatste heeft een enorme invloed gehad op het reilen en zeilen van de markt, naar mijn mening nog veel meer dan elke andere ontwikkeling. En die invloed heeft zich ook laten gelden op het aanbod van financiële producten op de Nederlandse markt. Want naast alle zegeningen van het nieuwe toezichtsmodel, kunnen we in onze beschouwingen ook niet voorbij gaan aan de (in mijn ogen) negatieve gevolgen daarvan. Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde. Daarom sluit ik graag af met de wens dat onze banken en verzekeraars in de komende 25 jaar weer iets van hun lef van vroeger tonen en iets van hun creativiteit gaan terugvinden.

‘Al het nieuwe is tegenwoordig nagenoeg meer van hetzelfde’

Want hun rol in de samenleving is te belangrijk om als Doornroosje de toekomst in te gaan.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

Alaaf! Er mag weer worden geïndexeerd

(Dion van der Mooren in VVP 6) Op 11 november jongstleden kwam de volkskrant met het bericht dat pensioenen van miljoenen gepensioneerden toch volgend jaar al...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

MoneyView: brommerverzekering voor jongeren extreem duur

De prijsverschillen van brommerverzekeringen voor jongeren zijn enorm, aldus MoneyView in het Special Item Tweewielerverzekeringen.  "Een zestienjarige bestuurder...

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView vernieuwt analysetools voor beleggingen

MoneyView heeft haar benchmarkplatforms voor het analyseren van beleggingsproducten vernieuwd. Met de vernieuwde MoneyView ProductManager voor Beleggings- en Lijfrenterekeningen...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Grote verschillen in keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles

Grote verschillen in keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles

Onderzoek van MoneyView naar pensioenoplossingen voor het MKB laat zien dat de keuzemogelijkheden bij doorbeleg lifecycles flink uiteenlopen en kennis van zaken...

MoneyView: alleen renteverhogingen via spaarplatform Raisin

MoneyView: alleen renteverhogingen via spaarplatform Raisin

"Opvallend is dat alle renteverhogingen die in het derde kwartaal van dit jaar zijn doorgevoerd, hebben plaatsgevonden bij spaarproducten van buitenlandse aanbieders...

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Vrije advocaatkeuze niet zo vrij

Verzekeraars werpen steeds meer drempels op ten aanzien van de vrije advocaatkeuze, constateert het MoneyView Special Item Recht en Aasnprakelijkheid. MoneyView:...

MoneyView maakt woonlastenmodule compleet

MoneyView maakt woonlastenmodule compleet

In de nieuwe versie van MoneyView AeQuote Woonlastenverzekeringen zijn nu alle varianten opgenomen. Het bureau: “Er komen steeds meer producten op de markt,...

Mag het een onsje meer zijn?

Mag het een onsje meer zijn?

(Pepijn van Kleef, MoneyView in VVP 4-2021) De lijst van bedrijven in onze sector die de krachten bundelen, groeit en groeit. Alle betrokkenen bij die fusies en...