Nog lange weg te gaan

Zelf auto

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver is het nog lang niet.

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is op een zijspoor geraakt. Niet alleen omdat de technische en juridische uitdagingen groot zijn. Maar omdat verduurzaming bij de autobouwers momenteel veel meer prioriteit heeft.

Autofabrikanten en wetgevers hanteren bij de zelfrijdende auto vijf categorieën: (1) assistentie, (2) gedeeltelijk autonoom, (3) semi-autonoom, (4) verregaand autonoom, (5) volledig autonoom. Toen het model A8 werd aangekondigd, zei Audi dat deze wagen op level drie zou zijn. Dat wil zeggen dat de zogeheten AI traffic jam pilot van de Audi A8 bij snelheden tot 60 kilometer per uur op snelwegen en wegen met dubbele rijbanen met een afscheiding diverse rijfuncties zou kunnen overnemen. Uiteindelijk besloot Audi de pilot niet te activeren. Vanaf categorie drie blijft het vooralsnog bij concept cars, al heeft Mercedes inmiddels aangekondigd haar level drie-systeem Drive Pilot later dit jaar – voorlopig alleen in Duitsland – beschikbaar te maken in de S-klasse.

Wettelijk kader

Audi liep er tegenaan dat het ontbreekt aan een duidelijk wettelijk kader voor de zelfrijdende auto. Dat kader zit er wel aan te komen, tenminste als we het Nederlandse kabinet mogen geloven. Dat meldde op 30 november jongstleden aan de Tweede Kamer, in een brief over de voortgang van smart mobility in in Nederland: “Vanaf juli 2022 is het mogelijk Europese goedkeuring aan te vragen voor de eerste lichting ADS (Automated Driving Systems) die tijdens file op de snelweg zelfstandig rijdt. Recent is namelijk een reglement opgesteld dat uniforme voorwaarden formuleert voor de toelating van voertuigen met Automated Lane Keeping System (ALKS). ALKS regelt zelfstandig de voorwaartse en zijwaartse bewegingen van het voertuig binnen één rijstrook en kan dus voor een bepaalde tijd zelf de primaire controle uitvoeren over het voertuig. De scope van ALKS is volgens dit reglement gelimiteerd (maximaal 60 kilometer per uur, alleen personenauto’s, op wegen met een fysieke middenberm) en kan daarom alleen gebruikt worden wanneer de snelheid – bijvoorbeeld door een file – tijdelijk verlaagd is. Momenteel wordt internationaal gewerkt aan uitbreiding van deze functionaliteit naar hogere snelheden, andere voertuigtypen en inclusief rijstrookwisselingen. Dit vraagt om een zorgvuldige beschouwing van de veiligheidsrisico’s en in de praktijk testen.”

Aansprakelijkheid

Stel dat het wettelijk kader voor semi-autonoom rijden er inderdaad snel komt, is de volgende vraag wie juridisch aansprakelijk is bij een onverhoopt ongeluk. De grote vraag in dit verband is of de bestuurder wordt geacht tijdens het semi-autonoom rijden alert te blijven, om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dit is bij level drie het geval. Dus is hij ook aansprakelijk als het misgaat. In ieder geval wordt er tot nu toe zo geredeneerd, ook op de eerste levels. Op het moment dat men, zoals op de levels vier en vijf, tijdens het rijden zijn aandacht op andere zaken kan richten, wordt het een ander verhaal. In principe is dan de producent en/of softwarebouwer aansprakelijk.

Hier ligt de disruptie op de loer voor de traditionele autoverzekering. Maar het duurt nog wel even dus voordat er zelfrijdende auto’s op de levels vier en helemaal vijf zijn.

Reactie toevoegen

 
Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister gaat niet pleiten voor kunnen meenemen 'pure schadevrije jaren’ in EU

Minister Hoekstra gaat zich niet inzetten voor het kunnen meenemen van 'pure schadevrije jaren’ binnen de lidstaten. De minister: "Het is de vraag of het...

ASR zit geRAMd bij rechter...

ASR zit geRAMd bij rechter...

"Het is algemeen bekend dat een diefstal veel eenvoudiger is als de dief de beschikking heeft over de sleutel." Aldus de Rechtbank Midden-Nederland in een zaak tussen...

Verzekeraars dreigen achter net te vissen bij connected auto

Verzekeraars dreigen achter net te vissen bij connected auto

Een Ecorys-rapport raadt overheidsinterventies aan om te borgen dat de mogelijkheden van de zich steeds verder ontwikkelende voertuigdata optimaal ten goede komen...

Voor het eerst meer dan een miljoen bedrijfsauto’s

Voor het eerst meer dan een miljoen bedrijfsauto’s

Nederland telde begin 2020 bijna 8,7 miljoen personenauto’s, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Ruim 7,6 miljoen personenauto’s zijn eigendom van...

Halve smart…

Halve smart…

(Kifid-uitspraak 2020-174) Consument heeft een aanrijding met zijn auto met de auto van een ander (de tegenpartij). Zij vullen samen een aanrijdingsformulier in....

Frankrijk accepteert administratieve verlenging rijbewijs niet

Frankrijk accepteert administratieve verlenging rijbewijs niet

De minister heeft België, Frankrijk en Duitsland gevraagd of het mogelijk is dat hun handhavers de administratieve verlenging in Nederland van het rijbewijs...

"Ernstig als ouderen geen toegang meer hebben tot autoverzekeringen"

"Ernstig als ouderen geen toegang meer hebben tot autoverzekeringen"

Het is niet aan het kabinet om te beoordelen of sprake is van leeftijdsdiscriminatie bij autoverzekeringen. Aldus minister Hoekstra in antwoord op Kamervragen. De...

RDW-actie om onverzekerde voertuigen verder terug te dringen

RDW-actie om onverzekerde voertuigen verder terug te dringen

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft aangekondigd in opdracht van het Openbaar Ministerie vanaf medio februari een waarschuwingsbrief te sturen om het...

Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder

Tim Coronel nieuwe gezicht van strijd tegen afleiding zakelijke autorijder

Autocoureur Tim Coronel wordt de ambassadeur voor MONO-zakelijk. Hij gaat het komende jaar werkgevers stimuleren om afleiding in het verkeer aan te pakken. MONO-zakelijk...

Wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

Wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten

De wet Aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten is met ingang van 1 januari 2020 in werking getreden. Met deze wet wordt onder meer...