Nog lange weg te gaan

Zelf auto

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver is het nog lang niet.

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is op een zijspoor geraakt. Niet alleen omdat de technische en juridische uitdagingen groot zijn. Maar omdat verduurzaming bij de autobouwers momenteel veel meer prioriteit heeft.

Autofabrikanten en wetgevers hanteren bij de zelfrijdende auto vijf categorieën: (1) assistentie, (2) gedeeltelijk autonoom, (3) semi-autonoom, (4) verregaand autonoom, (5) volledig autonoom. Toen het model A8 werd aangekondigd, zei Audi dat deze wagen op level drie zou zijn. Dat wil zeggen dat de zogeheten AI traffic jam pilot van de Audi A8 bij snelheden tot 60 kilometer per uur op snelwegen en wegen met dubbele rijbanen met een afscheiding diverse rijfuncties zou kunnen overnemen. Uiteindelijk besloot Audi de pilot niet te activeren. Vanaf categorie drie blijft het vooralsnog bij concept cars, al heeft Mercedes inmiddels aangekondigd haar level drie-systeem Drive Pilot later dit jaar – voorlopig alleen in Duitsland – beschikbaar te maken in de S-klasse.

Wettelijk kader

Audi liep er tegenaan dat het ontbreekt aan een duidelijk wettelijk kader voor de zelfrijdende auto. Dat kader zit er wel aan te komen, tenminste als we het Nederlandse kabinet mogen geloven. Dat meldde op 30 november jongstleden aan de Tweede Kamer, in een brief over de voortgang van smart mobility in in Nederland: “Vanaf juli 2022 is het mogelijk Europese goedkeuring aan te vragen voor de eerste lichting ADS (Automated Driving Systems) die tijdens file op de snelweg zelfstandig rijdt. Recent is namelijk een reglement opgesteld dat uniforme voorwaarden formuleert voor de toelating van voertuigen met Automated Lane Keeping System (ALKS). ALKS regelt zelfstandig de voorwaartse en zijwaartse bewegingen van het voertuig binnen één rijstrook en kan dus voor een bepaalde tijd zelf de primaire controle uitvoeren over het voertuig. De scope van ALKS is volgens dit reglement gelimiteerd (maximaal 60 kilometer per uur, alleen personenauto’s, op wegen met een fysieke middenberm) en kan daarom alleen gebruikt worden wanneer de snelheid – bijvoorbeeld door een file – tijdelijk verlaagd is. Momenteel wordt internationaal gewerkt aan uitbreiding van deze functionaliteit naar hogere snelheden, andere voertuigtypen en inclusief rijstrookwisselingen. Dit vraagt om een zorgvuldige beschouwing van de veiligheidsrisico’s en in de praktijk testen.”

Aansprakelijkheid

Stel dat het wettelijk kader voor semi-autonoom rijden er inderdaad snel komt, is de volgende vraag wie juridisch aansprakelijk is bij een onverhoopt ongeluk. De grote vraag in dit verband is of de bestuurder wordt geacht tijdens het semi-autonoom rijden alert te blijven, om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dit is bij level drie het geval. Dus is hij ook aansprakelijk als het misgaat. In ieder geval wordt er tot nu toe zo geredeneerd, ook op de eerste levels. Op het moment dat men, zoals op de levels vier en vijf, tijdens het rijden zijn aandacht op andere zaken kan richten, wordt het een ander verhaal. In principe is dan de producent en/of softwarebouwer aansprakelijk.

Hier ligt de disruptie op de loer voor de traditionele autoverzekering. Maar het duurt nog wel even dus voordat er zelfrijdende auto’s op de levels vier en helemaal vijf zijn.

Reactie toevoegen

 
Mogelijk certificering rijscholen

Mogelijk certificering rijscholen

Op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat oud-Kamerlid Emile Roemer als onafhankelijk adviseur onderzoeken hoe de kwaliteit...

Daling aantal autodiefstallen

Daling aantal autodiefstallen

Het aantal voertuigdiefstallen in ons land lijkt dit jaar gelijke tred te houden met het coronavirus. Opvallend is namelijk dat er vanaf maart een daling is ingezet....

Minister laat 'directe' WA-verzekering aan markt

Minister laat 'directe' WA-verzekering aan markt

Minister Hoekstra gaat zich niet speciaal inspannen voor de directe WA-verzekering die het Verbond wil invoeren. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen. De...

Verbond: "Stijging aantal autobranden zeer zorgelijk"

Verbond: "Stijging aantal autobranden zeer zorgelijk"

In 2019 registreerden verzekeraars in totaal 4.941 autobranden. Dit is een stijging van ruim twaalf procent ten opzichte van 2018. Het Verbond van Verzekeraars...

Flink meer lichte bedrijfswagens gestolen

Flink meer lichte bedrijfswagens gestolen

In de eerste zes maanden van 2020 zijn er 844 lichte bedrijfswagens gestolen. Dit is een flinke stijging (28,9 procent) ten opzichte van vorig jaar. De meest gestolen...

Aantal autoschades neemt weer toe

Aantal autoschades neemt weer toe

Langzaam maar zeker begint het calculatievolume Audatex weer wat op te lopen. De markt is echter bij lange na nog niet op het niveau van voor de coronacrisis, meldt...

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

De premies van autoverzekeringen stegen afgelopen jaar met gemiddeld zes procent. En ook deze premiestijging raakt jongeren tussen de 18 en 24 jaar weer het hardst,...

Stilzitters betalen meer voor hun autoverzekering

Stilzitters betalen meer voor hun autoverzekering

Mensen die nog nooit zijn overgestapt, betalen voor hun allrisk autoverzekering gemiddeld iets meer per maand (52 euro) dan mensen die wel eens een overstap gemaakt...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com, intermediair voor allrisk autoverzekeringen, verruilt de provisie voor een vaste servicevergoeding die voor alle klanten gelijk is, onafhankelijk...