Objectief

Loep vergrootglas via Pixabay

... (Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig voor organisaties die de onderzoeken laten verrichten en wereldkundig maken. Je onderstreept namelijk je deskundigheid, je vermijdt de WC-eend-verdenking en je komt gratis in het nieuws. Prima, zolang we maar voor ogen hebben dat onderzoeken nooit objectief zijn.

In onze branche zijn de hypotheekonderzoeken razend populair. Een korte bloemlezing: uit onderzoek van duurzaam hypotheeklabel Woonnu blijkt dat verduurzaming volop kansen biedt voor hypotheekadviseurs; uit onderzoek van onder meer Munt Hypotheken en Finzie blijkt dat heel veel mensen heel graag hun overwaarde benutten voor een verbouwing; uit onderzoek van Van Bruggen Adviesgroep en Scheidingsexpert Nederland blijkt dat ouderen vaak financieel de pineut zijn bij een scheiding en onderzoeken van De Hypotheker en De Hypotheekshop onderstrepen voortdurend de krapte op de woningmarkt.

Het zijn interessante onderzoeken en ook redacties zijn er blij mee. Maar in hoeverre zijn onderzoeken objectief?

Graag wijs ik in dit kader op het boek Het best verkochte boek ooit* van econometrist Sanne Blauw. De uitleg bij de asteriks (uiteraard in kleine lettertjes) is: ‘*met deze titel’. “Of het nu je schoolrapport is of je salarisstrookje, de verkiezingsuitslagen of het aantal virusbesmettingen tijdens een pandemie – cijfers zijn overal en ze beinvloeden hoe jouw leven eruit ziet. Maar het grootste misverstand over cijfers? Dat ze objectief zouden zijn. Bedrijven misbruiken cijfers om hun product aan je te slijten, politici om lastige beslissingen te rechtvaardigen, wetenschappers om hun onderzoek kracht bij te zetten. En wij, cijferconsumenten, zijn ook niet onschuldig. We laten ons maar al te graag verleiden als de cijfers zeggen wat we willen geloven.”

Als je wilt weten of de cijfers in onderzoeken deugen, dien je volgens Blauw alert te zijn op zes punten: wie brengt het cijfer (wie heeft er baat bij), wat doen de uitkomsten met je emoties (zoek dan ook naar andere bronnen), wees alert als het cijfer gaat over bedachte concepten zoals economische groei, wees ook alert als de cijfers alleen gelden voor een specifieke groep en als het onderzoek een oorzakelijk verband aantoont, stel dan een aantal vragen: kan het ook toeval zijn, zijn er andere factoren die meespelen, zijn er andere factoren die meespelen? Andere tip: neem één onderzoek sowieso nooit voor waar aan. Tenslotte wijst Blauw op een aantal veelgemaakte fouten in de presentaties van cijfers: als er veel uitschieters zijn, zegt een gemiddelde niet veel; wees ervan bewust dat opeenvolgende plekken op ranglijstjes vaak niet écht van elkaar verschillen, wees beducht voor hoe cijfers in grafiekjes worden gepresenteerd en weet waar een percentage naar verwijst (is bijvoorbeeld de kans om een bepaalde ziekte op te lopen überhaupt al heel klein, dan is een toename x procent ook klein).

Maar wees je ervan bewust: onderzoeken zijn nooit objectief.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Actief betrokken

Actief betrokken

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...

Meer mens

Meer mens

(Voorwoord door Willem Vreeswijk in VVP 4-2022) Omarm automatisering, ontwikkel jezelf. Dit zei digitale innovatie-expert Jarno Duursma in zijn key-note op het...

Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Redders

Redders

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...