Reddit Financiële Diensten

Kees_Haverkamp 2021

(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als je deze data op een juiste manier inzet, je de dienstverlening van de toekomst kunt gaan bieden. Ondanks dat deze onderwerpen ondertussen in sneltreinvaart aan relevantie hebben gewonnen moet ik tot mijn teleurstelling concluderen dat we met onze sector in de afgelopen zes jaar nog geen (r)evolutie hebben laten zien.

Zonde, want voor mijn gevoel hadden we juist een goede start. In de eerste digitaliseringsgolf hebben we als sector aanpassingsvermogen en lef laten zien en hiermee grote verbeteringen kunnen doorvoeren in onze dienstverlening. Echter gaan innovaties vandaag de dag eerder langzamer dan sneller. En als we het dan over innovaties hebben dan neigt het meer naar optimalisatie dan innovatie. Een chatbot hier en daar, hypotheekadvies via de webcam, acceptatie op basis van ‘brondata’ en korting op je hypotheek als je een goed energielabel op je woning hebt. Allemaal prima optimalisaties, echter laten de echte innovaties binnen de sector wat mij betreft lang op zich wachten.

‘Innovaties gaan vandaag de dag eerder langzamer dan sneller’

Resilience

Als ik naar de agenda kijk van vooraanstaande wetenschappelijke organisaties dan zie ik dat er in de boodschap een sterke focus ligt op ‘resilience’; het veerkrachtig kunnen reageren op de buitenwereld. En die veerkracht zullen we nodig hebben, want op wat logische inkoppers na laat het zich lastig voorspellen hoe de nieuwe economie zich gaat vormgeven. Een andere belangrijke variabele is natuurlijk hoe de wet- en regelgevers hierop gaan reageren. Een neveneffect van deze digitalisatiesprint is dat we gedwongen worden alsmaar transparanter te zijn. Voor steeds meer consumenten wordt informatie toegankelijker en begrijpelijker. De consument meer aan het roer laten resulteert in voor de hand liggende verbeteringen maar gaat in de toekomst ook voor veel onverwachtere wendingen kunnen zorgen.

Physical distancing

De post-COVID maatschappij komt er anders uit te zien dan die van ervoor. We worden gedwongen om meer op afstand en digitaal te acteren. En daar worden we ook echt beter in. Het onwennige gestuntel van achter de webcam heeft plaatsgemaakt voor comfortabele en efficiënte interactie via de digitale kanalen. De term ‘social distancing’ die nog steeds regelmatig gebruikt wordt vind ik daarom erg onhandig gekozen. We zijn steeds beter in staat om de sociale afstand te verkleinen, zonder fysiek bij elkaar in de buurt te komen. Dankzij deze digitaliseringslag zijn steeds meer mensen bereid en in staat om zaken die eerder fysiek gebeurden nu digitaal te doen. Overbodig om te zeggen dat nieuwe generaties vanaf Gen-x online geboren zijn en per definitie gemakkelijker digitaal werken en hier de voordelen van beginnen in te zien.

Reddit

Toen een groep ‘normale beleggers’ zich via nieuwswebsite Reddit verenigden en het via het aandeel Gamestop samen succesvol opnamen tegen de onaantastbare hedgefondsen zagen we wat mij betreft een perfect voorbeeld van de kracht van het collectief. Ik verwacht dat de combinatie van meer transparantie en een versnelde digitalisatie van de maatschappij de komende periode echt voor baanbrekende concepten zal gaan zorgen. Ik hoop en denk dat mensen steeds meer deze potentie willen gaan benutten. Ik zie dit overigens zeker niet als bedreiging maar juist als enorme innovatiekans. Aan ons de schone taak om hier een passende dienstverlening op te ontwikkelen.

Power to the people

Met de huidige en door COVID gedwongen push richting digitaal genereren we nog meer data. In combinatie met de versnelling die kunstmatige intelligentie nu veroorzaakt, is het nog beter mogelijk om data te analyseren en om te zetten naar relevante informatie. Organisaties die dit proces onder controle hebben en op basis hiervan de juiste beslissingen nemen zullen beter in staat zijn om de klant van de toekomst te bedienen. Consumenten willen niet alleen steeds meer zelf aan de knoppen zitten, maar verwachten meer en meer real-time en gehyperpersonaliseerde diensten en producten. Overigens is het essentieel om binnen al dit digitale geweld de menselijke maat niet uit het oog te verliezen.

Stilte voor de storm

Ik geloof dat we qua disruptie in de financiële sector slechts het topje van de ijsberg hebben gezien en dat de spreekwoordelijke tsunami onderweg is. Een paar vooruitstrevende organisaties binnen onze sector dragen hun steentje bij, voorbeelden als Amazon Insurance en Lemonade kennen we ook. Wat mij betreft is het juist de uitdaging om ons klaar te stomen om de volgende groep ‘Redditters’ die het anders willen zien te faciliteren. Wie pakt met ons de handschoen op?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

In het eerste TJIP-magazine Wonen zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft: “Om duurzame huizen...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen

ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s

Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Open Insurance: meer geschreeuw dan wol

Het schiet niet op met Open Insurance, stelt de INNOPAY Open Insurance Monitor 2023. “Open Insurance is voorlopig nog een en al geblaf en geen bijten”,...

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen

Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

NVB wil meer duidelijkheid over impact digitale euro

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil meer duidelijkheid over het ontwerp en de impact van de digitale euro. Ook over de rol van banken bij de distributie...