Reddit Financiële Diensten

Kees_Haverkamp 2021

(Door Kees Haverkamp, Tjip) In maart 2014 schreef ik in een VVP-artikel enthousiast over bitcoins, het juiste gebruik van klantdata, privacy en het feit dat als je deze data op een juiste manier inzet, je de dienstverlening van de toekomst kunt gaan bieden. Ondanks dat deze onderwerpen ondertussen in sneltreinvaart aan relevantie hebben gewonnen moet ik tot mijn teleurstelling concluderen dat we met onze sector in de afgelopen zes jaar nog geen (r)evolutie hebben laten zien.

Zonde, want voor mijn gevoel hadden we juist een goede start. In de eerste digitaliseringsgolf hebben we als sector aanpassingsvermogen en lef laten zien en hiermee grote verbeteringen kunnen doorvoeren in onze dienstverlening. Echter gaan innovaties vandaag de dag eerder langzamer dan sneller. En als we het dan over innovaties hebben dan neigt het meer naar optimalisatie dan innovatie. Een chatbot hier en daar, hypotheekadvies via de webcam, acceptatie op basis van ‘brondata’ en korting op je hypotheek als je een goed energielabel op je woning hebt. Allemaal prima optimalisaties, echter laten de echte innovaties binnen de sector wat mij betreft lang op zich wachten.

‘Innovaties gaan vandaag de dag eerder langzamer dan sneller’

Resilience

Als ik naar de agenda kijk van vooraanstaande wetenschappelijke organisaties dan zie ik dat er in de boodschap een sterke focus ligt op ‘resilience’; het veerkrachtig kunnen reageren op de buitenwereld. En die veerkracht zullen we nodig hebben, want op wat logische inkoppers na laat het zich lastig voorspellen hoe de nieuwe economie zich gaat vormgeven. Een andere belangrijke variabele is natuurlijk hoe de wet- en regelgevers hierop gaan reageren. Een neveneffect van deze digitalisatiesprint is dat we gedwongen worden alsmaar transparanter te zijn. Voor steeds meer consumenten wordt informatie toegankelijker en begrijpelijker. De consument meer aan het roer laten resulteert in voor de hand liggende verbeteringen maar gaat in de toekomst ook voor veel onverwachtere wendingen kunnen zorgen.

Physical distancing

De post-COVID maatschappij komt er anders uit te zien dan die van ervoor. We worden gedwongen om meer op afstand en digitaal te acteren. En daar worden we ook echt beter in. Het onwennige gestuntel van achter de webcam heeft plaatsgemaakt voor comfortabele en efficiënte interactie via de digitale kanalen. De term ‘social distancing’ die nog steeds regelmatig gebruikt wordt vind ik daarom erg onhandig gekozen. We zijn steeds beter in staat om de sociale afstand te verkleinen, zonder fysiek bij elkaar in de buurt te komen. Dankzij deze digitaliseringslag zijn steeds meer mensen bereid en in staat om zaken die eerder fysiek gebeurden nu digitaal te doen. Overbodig om te zeggen dat nieuwe generaties vanaf Gen-x online geboren zijn en per definitie gemakkelijker digitaal werken en hier de voordelen van beginnen in te zien.

Reddit

Toen een groep ‘normale beleggers’ zich via nieuwswebsite Reddit verenigden en het via het aandeel Gamestop samen succesvol opnamen tegen de onaantastbare hedgefondsen zagen we wat mij betreft een perfect voorbeeld van de kracht van het collectief. Ik verwacht dat de combinatie van meer transparantie en een versnelde digitalisatie van de maatschappij de komende periode echt voor baanbrekende concepten zal gaan zorgen. Ik hoop en denk dat mensen steeds meer deze potentie willen gaan benutten. Ik zie dit overigens zeker niet als bedreiging maar juist als enorme innovatiekans. Aan ons de schone taak om hier een passende dienstverlening op te ontwikkelen.

Power to the people

Met de huidige en door COVID gedwongen push richting digitaal genereren we nog meer data. In combinatie met de versnelling die kunstmatige intelligentie nu veroorzaakt, is het nog beter mogelijk om data te analyseren en om te zetten naar relevante informatie. Organisaties die dit proces onder controle hebben en op basis hiervan de juiste beslissingen nemen zullen beter in staat zijn om de klant van de toekomst te bedienen. Consumenten willen niet alleen steeds meer zelf aan de knoppen zitten, maar verwachten meer en meer real-time en gehyperpersonaliseerde diensten en producten. Overigens is het essentieel om binnen al dit digitale geweld de menselijke maat niet uit het oog te verliezen.

Stilte voor de storm

Ik geloof dat we qua disruptie in de financiële sector slechts het topje van de ijsberg hebben gezien en dat de spreekwoordelijke tsunami onderweg is. Een paar vooruitstrevende organisaties binnen onze sector dragen hun steentje bij, voorbeelden als Amazon Insurance en Lemonade kennen we ook. Wat mij betreft is het juist de uitdaging om ons klaar te stomen om de volgende groep ‘Redditters’ die het anders willen zien te faciliteren. Wie pakt met ons de handschoen op?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

Wereld barst van zaken die eenvoudiger kunnen

(Uit VVP 06-2022) “Innovatie gebeurt nooit zomaar uit het niets”, aldus CEO Ali Niknam van bunq. Volgens Niknam “barst de wereld van dingen die...

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Hypotheekmarkt wil gebruik brondata versnellen

Meer dan 40 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt slaan de handen ineen om het delen van brondata binnen de keten te versnellen. Hiervoor tekenden zij het convenant...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Zeven miljoen groeikapitaal voor Alicia

Alicia Insurance, specialist in het ontwikkelen en embedded aanbieden van verzekeringen voor zelfstandigen, heeft zeven miljoen euro groeikapitaal opgehaald. De...

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...