Samen schade voorkomen

ASR BS schade

(Kennisartikel a.s.r.) Als verzekerde wil je eigenlijk geen geld ontvangen van je verzekeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien raar, maar zo zit het wel. Als er geld uitgekeerd wordt, is er immers schade. En een verzekerde zit niet te wachten op schade, wat vrijwel altijd gepaard gaat met geregel en gedoe. Voor een zakelijke klant geldt bovendien, dat bij schade het bedrijf mogelijk stil komt te liggen. Kortom, voorkomen is beter dan genezen en daar willen wij de adviseur en de klant mee helpen.

...

Een schade geeft veel extra werk. En als een bedrijf stil komt te liggen door een schade vergt dit veel extra energie van de eigenaar. Wij doen er graag alles aan om schade te helpen voorkomen: a.s.r. beschikt over een eigen team van preventiespecialisten die u als adviseur kunnen helpen en ondersteunen bij de begeleiding van zowel uw bestaande als nieuwe zakelijke klanten. Het team van preventiespecialisten levert met hun praktijkgerichte preventieadvies een belangrijke bijdrage aan het voorkomen en beperken van schade. Zij hebben oog voor details en putten uit een schat aan praktijkervaring, opgedaan bij verschillen.

Een bezoek van een preventiespecialist levert dan ook positieve feedback op voor de (potentiële) klant. Er wordt gerapporteerd over zaken die verstandig zijn om te doen met het oog op schadepreventie. De meeste klanten hebben hier vaak zelf al goed over nagedacht, dan hebben ze zelf al diverse maatregelen genomen en helpen wij ze om de laatste gaten te dichten. De preventiespecialisten zijn gefocust op de kleine details die het verschil kunnen maken.

Optimaal resultaat

Uiteraard is een goede samenwerking tussen de betrokken partijen van groot belang: tussen de adviseur, klant en a.s.r. Het doel van een preventiebezoek is om samen met de adviseur en zijn klant het bedrijf met zijn specifieke risico’s zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Op deze manier kan de preventiespecialist een advies op maat geven en de kans op een mogelijke schade zo klein mogelijk en dus beheersbaar maken. Wanneer zich dan onverhoopt toch een schade voordoet, kan er snel gehandeld worden in de afwikkeling en het herstellen van de schade. Zo kan het bedrijf zo snel mogelijk de draad weer oppakken.

Tot slot kijkt een preventiespecialist naar wat noodzakelijk is om een risico te verzekeren. Zo helpen we de klant op alle mogelijke manieren bij zijn bedrijfsvoering.

Werken op afstand

De huidige situatie vraagt om aangepaste manieren van werken. Momenteel werken onze preventiespecialisten zoveel mogelijk vanuit huis en voeren ze hun bezoeken op afstand uit. Hierover worden duidelijke afspraken gemaakt met zowel de klant als de adviseur.

Gerard Gerrits, preventiespecialist bij a.s.r.: “Toen bleek dat we niet meer fysiek op bezoek konden bij onze klanten, bedachten we een manier om virtueel op bezoek te gaan. We doen dat in samenwerking met de adviseur. Een virtueel bezoek bereiden we goed voor, om het gesprek zo vlot mogelijk te laten verlopen. We bellen eerst ‘gewoon’, en daarna gaan we videobellen om zo ‘samen rond te lopen’ door het bedrijf. Dan bespreken we de preventiemaatregelen. Op deze manier kunnen we ondanks de coronacrisis gewoon doorwerken. Ook krijgen we positieve reacties van klanten, adviseurs en collega’s.”

Als het niet mogelijk is om preventiebezoeken op afstand uit te voeren, dan heeft onze acceptatie-afdeling de mogelijkheid om verzekeringsaanvragen te accepteren onder voorbehoud van inspectie.

Eigen expertisedienst

Naast een team van preventiespecialisten beschikt a.s.r. ook over een eigen expertisedienst. Het team van experts regelt zowel zakelijke als particuliere schades. Voor zogenaamde woonschades (inboedel en opstal) komen ze bij verzekerden thuis langs. Ze helpen de klant door de schades zoveel mogelijk ter plekke af te wikkelen. Ook geven ze advies: hoe de opgelopen schade te repareren? En doe je dit zelf of besteed je dit uit? Ze kunnen bijvoorbeeld aanraden om een met a.s.r. samenwerkend (duurzaam) herstelbedrijf in te schakelen.

‘Een verzekerde zit niet altijd te wachten op een uitkering van een verzekeraar’

Dit herstelnetwerk staat klaar voor alle klanten van a.s.r. met een particuliere of zakelijke schadeverzekering.. Niet alleen is a.s.r. al jaren koploper bij de Eerlijke Verzekeringswijzer, daarnaast laten we zoals aangegeven schades ook duurzaam herstellen. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met de herstellers met betrekking tot de termijn waarop contact opgenomen moet worden met de klant en met betrekking tot de termijn waarop de schade hersteld moet zijn.

Naast het regelen van de schade en het geven van advies, beoordelen de experts ook de veiligheid van het verzekerde pand. Dit gaat van simpele preventiemaatregelen, zoals het ophangen van rookmelders en het hebben van goedgekeurde sloten, tot aan de beoordeling van kitnaden en de gevolgen van slecht onderhoud van platte daken. Zo kunnen we samen met de adviseur in gesprek met de klant om schade voor een volgende keer te voorkomen.

En natuurlijk geldt dat áls er een schade is, wij er voor onze verzekerden zijn en al het mogelijke doen om hem of haar zo goed mogelijk te helpen, zodat de klant snel weer in dezelfde situatie komt als vóór de schade.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Naam a.s.r. nu ook gebruikt voor direct writing

Naam a.s.r. nu ook gebruikt voor direct writing

Zoals aangekondigd zet a.s.r. haar naam sinds maandag ook in voor direct writing. Dit is het gevolg van de naamswijziging van Ditzo en Europeesche Verzekeringen...

a.s.r. neemt belangen in Soople en Fixxer

a.s.r. neemt belangen in Soople en Fixxer

a.s.r. heeft een meerderheidsbelang van 70 procent genomen in Soople, een schadeherstelbedrijf van eigenaar Plegt-Vos, en een minderheidsbelang van 49,84 procent...

a.s.r. verhoogt schadepremie met 4,8 procent

a.s.r. verhoogt schadepremie met 4,8 procent

a.s.r. verhoogt de premie van een aantal particuliere schadeverzekeringen en de (zakelijke) Inventaris- en goederenverzekering met 4,8 procent. De verzekeraar: “De...

Samen op weg naar een sexy financiële sector

Samen op weg naar een sexy financiële sector

“Ik werk inmiddels dertig jaar in de financiële sector en nooit eerder was er zoveel hectiek van zoveel kanten dan in deze tijd. Er zijn enorm veel...

Jos Baeten (a.s.r.): “Kosten volmacht mogen niet hoger zijn dan onze eigen kosten”

Jos Baeten (a.s.r.): “Kosten volmacht mogen niet hoger zijn dan onze eigen kosten”

a.s.r. behoudt vol het geloof in de volmachttekening. Deze is belangrijk, aldus CEO Jos Baeten. Baeten tegenover VVP bij de presentatie van de jaarcijfers: “Steeds...

a.s.r. groeit fors in DC-markt

a.s.r. groeit fors in DC-markt

a.s.r. zag de bruto geschreven premies in het segment Leven vorig jaar stijgen met 3,1 procent naar 1,952 miljard euro, voornamelijk door een stijging van 21 procent...

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

Ondernemer gebaat bij duurzame samenwerking

(Partner in kennis a.s.r. in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) Klimaatdoelen, zoals de reductie van CO2-emissie met 60 procent in 2030, komen steeds dichterbij....

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Aandeelhouders a.s.r. stemmen in met samenvoeging a.s.r. en Aegon Nederland

Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) die dinsdag werd gehouden, hebben de aandeelhouders van a.s.r. ingestemd met de verwerving...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

Adfiz: nominaties AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM in categorie Duurzame Ontwikkeling

AnsvarIdéa, a.s.r. en TVM zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling in het vernieuwde Adfiz Prestatie Onderzoek. In taal waren er 45 initiatieven...