Samenhang werkt

Samen Ken je vak jele bartels 2022

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een wereld die zoveel van jou verlangt?

Dus besluit je in te gaan op de verleidingen van partijen die je een snelle oplossing beloven. Systemen die je werk uit handen nemen, alles automatiseren of uitleggen. Je hoeft er (bijna) niets voor te doen. Helaas kom je dan vaak van een koude kermis thuis. Achteraf ligt de oplossing nooit in de quick fix. Sterker nog, het werk dat ervoor er ook was, ligt er nu nog steeds. Je bent nog verder van huis.

Elke keuze die je maakt binnen je onderneming heeft impact op een ander deel van je onderneming. Zodra je deze samenhang gaat zien is het een stuk makkelijker om de consequenties van je keuzes in te schatten. Soms is wat je nu al doet dan helemaal zo gek nog niet. Is het meer een kwestie van aanscherpen in plaats van nog extra werk op je hals halen.

Start met je fundament

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, overzicht, grip en echte versnelling krijg je als je stil (durft) te staan. Door tijd te nemen om erachter te komen waarom je toch oorspronkelijk verschil wilde maken met jouw bedrijf. Grote kans dat dit nog steeds de kern van jouw onderneming is. Daarna kun je eerlijk kijken of wat je nu doet bijdraagt aan dat fundament of juist niet. Ik geloof dat de meeste ondernemers van betekenis willen zijn. Maar zelfs als je het alleen om het geld gaat, zul je zien dat een groot deel van jouw werkzaamheden daar niets meer mee te maken hebben. Een goed fundament zorgt ervoor dat je weet wat je wel en vooral niet meer wilt doen.

Het fundament van jouw bedrijf bestaat uit vijf onderwerpen:

1. Het hoogste doel (wat is uiteindelijk het hoogste doel dat jij met jouw bedrijf wilt behalen?).

2. De visie (wat zijn de kerninzichten van jouw bedrijf waarmee jij het verschil maakt ten opzichte van de markt?).

3. De waarden (wat zijn de kernwaarden binnen jouw bedrijf, wat moet er echt zijn en wat kan er dus vooral niet in gedrag?).

4. De kernprocessen (wat zijn de minimale acties die je moet doen om jouw waarde naar de klanten te brengen?).

5. Jouw unieke waarde naar je klant (dus niet je product, maar de manier waarop jij de pijn wegneemt bij de klant).

‘Durf stil te staan’

Zorg voor samenhang

Als het fundament van een huis niet samenhangend is, dan ben je continue aan het repareren. In het ergste geval valt het zelfs uit elkaar. Dat geldt ook voor jouw onderneming: je krijgt meer fouten, klachten en ontevreden medewerkers. De onderdelen van je fundament zijn afhankelijk van elkaar en jouw bedrijf is afhankelijk van deze samenhang voor succes. Een sterke basis zorgt ervoor dat je klaar bent voor de toekomst.

Dit jaar schrijf ik in VVP over het belang van samenhang. In het fundament én in je strategie. Wat het je oplevert en hoe je er komt. Start nu eerst maar met stilstaan en geef antwoord op de vraag wat het fundament is van jouw onderneming.

Reactie toevoegen

 
Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Verhalen vertellen werkt

Verhalen vertellen werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal....

Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....