Samenwerken of specialiseren

Jack Vos

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt, voor u als assurantie-ondernemer is het belangrijk een duidelijke visie te vormen én deze vastberaden uit te voeren.

Consolidatie, eten of gegeten worden. Het is een trend die zich in 2024 voort zal zetten. Ook vanuit het buitenland vloeit meer en meer kapitaal onze verzekeringswereld in, simpelweg omdat verzekeringsbedrijven nu eenmaal een zeer stabiele en conjunctuur ongevoelige inkomensstroom kennen en dus aantrekkelijk zijn voor investeerders.

De vraag is hoe je als ‘klein’ intermediair hiermee omgaat. Hoe zorg ik ervoor dat deze trend mijn friend wordt? Klein staat tussen hier tussen aanhalingstekens, want ook bedrijven met respectabele omzetten worden schijnbaar moeiteloos opgeslokt door nóg grotere vissen.

“Groot worden is niet zozeer een kwestie van omvang, maar van visie en vastberadenheid.” Deze quote van Peter Diamandis benadrukt dat groot worden niet noodzakelijkerwijs betekent dat je fysiek groter moet zijn, maar eerder dat het draait om je vastberadenheid om je visie te verwezenlijken. Diamandis is een Amerikaanse ondernemer, auteur en visionair met een indrukwekkende staat van dienst. Hij is vooral bekend om de fameuze Singularity University die hij samen met Ray Kurzweil heeft opgericht. Bekende boeken van hem zijn A bundance: The Future Is Better Than You Think en Bold: How to Go Big, Create Wealth, and Impact the World . Deze boeken benadrukken de kracht van innovatie.

Veel grote verzekeringsbedrijven (zoals serviceproviders) varen daarentegen voornamelijk op de leer van klassieke economen, die er van uit gaan dat wanneer de productie wordt vergroot, de gemiddelde kosten per eenheid moeten dalen. Als ‘klein’ intermediair kunt u er uiteraard voor kiezen om met dergelijke bedrijven samen te gaan werken. Zonder uw onafhankelijkheid op te geven kunt u dan tóch gebruik maken van schaalvoordelen. Denk aan betere (inkoop)condities of efficientere processen. Dit noemt men economy of scale.

Door samen te werken kunt u mogelijk ook profiteren van economy of scope . U kunt dan meer producten en diensten aanbieden (zoals private lease), terwijl u uw organisatie niet uit hoeft te breiden. Belangrijk is dus met wie u gaat samenwerken.

Als u kiest voor specialiseren, wilt u wat u al heeft (bijvoorbeeld verzekeringskennis over een niche) niet alleen verdiepen, maar ook beter benutten. Dat is even goed efficiënt en noemt men economy of use . U kunt deze kennis bijvoorbeeld bij accountants of in de vorm van opleidingen gaan vermarkten. Of u kunt bekijken of u met hetzelfde specialisme méér klanten kunt bereiken, bijvoorbeeld door gerichte social media campagnes, beroepsorganisaties te benaderen of agenturen op te zetten voor markten waar u moeilijk toegang toe heeft. Dit is economy of reach , u vergroot dus uw bereik. Belangrijk is dus hoe u gaat specialiseren.

Welke keuze u ook maakt, vergeet vooral niet uw medewerkers en uw klanten mee te nemen in uw visie. Zoals John Maxwell het mooi zegt: “A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way.”

Ik wens u een in alle opzichten succesvol 2024.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Veel groeikansen voor tussenpersonen

Veel groeikansen voor tussenpersonen

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Van links naar rechts…

Van links naar rechts…

(Ewald Bary, B-Inc en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Het zijn onzekere tijden. Neem als adviseur jouw rol als baken van kennis en overzicht en communiceer...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Meer dan een stochastische papega-ai

Meer dan een stochastische papega-ai

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 4, 2023) De opmars van Artificial Intelligence (AI) lijkt middels de ChatGPT hype ook de verzekeringssector bereikt te hebben en...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...