Zonder woorden

mieke dadema

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Mijn dochter was jarig en kreeg het Lego Harry Potter kasteel. 36 zakjes zijn het. Inmiddels zijn 'we' (lees: vooral ik) bij zakje 19. Het regent en stormt buiten, dus het is heerlijk om blokje voor blokje te bouwen aan dit geweldige kasteel. Mevrouw wilde ook een vitrinekast voor al haar andere Potter Lego, dus afgelopen zaterdag hup naar de Ikea. Eenmaal thuis, ging ik aan de slag met de kast en zij ging lekker verder bouwen aan de Lego.

Boekje open, wat heb ik allemaal nodig voor dit ding? Niet zo veel gelukkig, niet eens een schroevendraaier! Goed voorbereiden, alles neerleggen wat bij elkaar hoort en beginnen bij het eerste plaatje. Bij stap zes had ik een extra paar handen nodig. Dus mijn dochter springt bij en nog geen half uur later, staat de vitrinekast in elkaar (en verbazingwekkend; ik had geen schroefje over).

Pauze met warme chocomelk en een mandarijntje. En we kunnen weer verder bouwen. Mam, het past niet. Ik krijg de toren er niet op. Goed kijken naar de blokjes, goed kijken in het boekje, er mist ergens een stukje, terugbladeren en ja hoor, een essentieel stukje vergeten. Afbreken die hap en terug naar het punt waar het mis ging, opnieuw beginnen. En tadaa! Nu past het wel.

‘Verzekeringsstukjes in kleine hapjes’

En ineens begint het mij te dagen, we hebben vandaag twee dingen gebouwd. Eerst was er niks en toen ineens hadden we een vitrinekast en het eerste deel van een kasteel. En we hebben geen enkel woord nodig gehad. Nul! Wel cijfers, cijfers staan erin voor de volgorde. Maar geen woorden. Hoe kan ik iets zo ingewikkelds bouwen, zonder woorden? Nou dat kan dus heel eenvoudig en we doen het allemaal wel eens!

Als ik naar de Lego- of Ikea-doos kijk, word ik nooit zenuwachtig om het feit dat ik zoiets in elkaar moet zetten. Want ik weet dat er een handleiding bij zit, die ik altijd goed begrijp en die mij stap voor stap helpt bij het bouwproces. Uiteindelijk heb ik dan een prachtig resultaat zonder één woord op papier. De onderdelen zitten in overzichtelijke zakjes, ik hoef niet in één grote bak te zoeken naar het juiste stukje. De plaatjes zijn zo duidelijk dat het (bijna) niet fout kan gaan. Ik vind het leuk om te doen, niet spannend. Want er is rekening gehouden met het niveau van mijn bouwcapaciteiten.

En nu is de vraag, hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat iedereen het kan begrijpen? Dat moet toch kunnen? Dat iedereen het snapt en dat het makkelijk en leuk wordt. Niet zo leuk als Lego uiteraard, maar misschien wel net zo leuk als het bouwen van een vitrinekast…ik denk dat het kan, jij?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw klantgericht leiderschap

Nieuw klantgericht leiderschap

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2021) Hoe weet je of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Dat kan alleen door de klant écht...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

DAS start samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven

Juristen van DAS speelden woensdag, op Wereldalfabetiseringsdag, een nieuw escape-spel. Zo ervoeren ze zelf hoe het is om moeite te hebben met lezen, schrijven en...

Consistentie geeft vertrouwen

Consistentie geeft vertrouwen

(Door Sonja Stalfoort, PuurKlant, VVP 3-2021) Mensen die zich consistent gedragen, worden vaak als betrouwbaar gezien. Dit werkt voor bedrijven niet anders. Inconsistentie...

Op klantreis!

Op klantreis!

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2021) Investeren in een energieke en waardevolle klantervaring is zonder twijfel de krachtigste ‘marketing’-beweging...

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

Door Sonja Stalfoort, PuurKlant Het bijhouden van de snelheid waarmee de klantbehoefte verandert, is geen makkelijke opgave. Luisteren naar the voice of the customer...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Scildon: trendonderzoek toont groeigebieden voor persoonlijk advies

Het is van belang, meent Scildon naar aanleiding van het trendonderzoek Klantgerichtheid verzilveren (bij gelegenheid van de dinsdag gehouden VVP Dag van het Topadvies)...

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Wie wint VVP Advies Award 2019?

Toeval of niet? De jury van de VVP Advies Award 2019 koos drie ‘traditionele’ advieskantoren voor de laatste ronde, die wordt gespeeld tijdens de VVP...

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

De Gouden Regels van Klantvriendelijkheid

Wat maakt u klantvriendelijk? Beloftes nakomen, bereikbaarheid, fouten oplossen en vriendelijk personeel zijn voor consumenten belangrijke waarden in de beoordeling...