Zorgen failliete buitenlandse autoverzekeraars voor onbehandelbare verkeersschades in Nederland?

Aanrijding buitenland de vereende 2018

(aangeboden door de Vereende) De afgelopen jaren zijn wij in Europa met enige regelmaat geconfronteerd met faillissementen van een aantal autoverzekeraars, bijvoorbeeld uit Roemenië en recent in Cyprus. Wat zijn de gevolgen van deze faillissementen bij schades veroorzaakt door auto’s met een buitenlands kenteken? We beperken ons hier tot schades in de E.U.

Europese richtlijnen

Allereerst plaatsen wij de kanttekening dat in de E.U.-richtlijn motorrijtuigverzekering voor dit onderwerp geen bijzondere bepalingen bestaan. Bij de nu lopende herziening van deze richtlijn wordt dit mogelijk aangepast. Er ligt een voorstel dat alle EU waarborgfondsen dekking zouden moeten geven in geval van faillissementen. Maar dat is voor de beoordeling van de huidige situatie nog niet aan de orde.

Twee verschillende situaties

In basis kunnen we onderscheid maken tussen twee verschillende situaties. Een bezoeker wordt aangereden in het land waar de verzekeraar kantoor heeft en waar het schadeveroorzakende voertuig is geregistreerd. Of het buitenlands voertuig rijdt een slachtoffer aan in het land waar laatstgenoemde woont.

In het eerste geval waarbij de bezoeker het slachtoffer is, hangt de mogelijke schadevergoeding af van de wettelijk regeling/garanties tegen insolventie in het land van ongeval. Met insolventie wordt het onvermogen van verzekeraars bedoeld om te voldoen aan hun verplichtingen. Meestal komt dit door een faillissement.

In een aantal landen biedt een Waarborgfonds dekking of staat een ander nationaal financieel instituut mogelijk in voor de verplichtingen van die verzekeraar. Deze dekkingen zijn soms beperkt, bijvoorbeeld tot maximaal 100.000 euro per geval zoals in Griekenland. Als er geen wettelijk vangnet is, dan is de benadeelde aangewezen op de afwikkeling door de curator.

Als een buitenlands voertuig in Nederland een schade veroorzaakt, dan is het Groene Kaart Systeem van toepassing. Binnen de E.U. staan de nationale groene kaart bureaus garant voor de verzekeringsdekking van de voertuigen uit de andere lidstaten. Het Nederlands Bureau staat dus garant voor schades in Nederland door een voertuig met een buitenlands kenteken. Dan maakt het niet uit of dit voertuig wel of niet verzekerd is en of dit bij een verzekeraar is die niet meer kan betalen.

Feit of fabel

Samengevat, schade door een buitenlands voertuig in Nederland leidt NIET tot een onbehandelbare schade! Integendeel, de belangen van slachtoffers zijn in zo’n situatie goed beschermd. Zoals hiervoor beschreven is de positie wel anders als het slachtoffer bezoeker is in een ander land.

 

Reactie toevoegen

 
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...