Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Richard Meinders.

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontbreken van een ORV. De uitdaging is om deze trend te keren.

Tsja, dan kijk je in de agenda en is het jaar alweer bijna voorbij en ligt van de VVP-redactie de vraag voor om een trend voor 2024 te benoemen. Een trend? Ik kan er wel een handvol benoemen, maar om mijn collega’s in het Ondernemerspanel niet het gras voor de voeten weg te maaien zal ik mij dan toch maar beperken tot één trend; zorgplichtclaims bij hypotheken.

Als je vroeger een hypotheek afsloot, dan wilde de geldverstrekker dat je een passende overlijdensrisicoverzekering (ORV) en een opstalverzekering afsloot. Ook bij Nationale Hypotheek Garantie (NHG) was er in veel gevallen een verplichting om een ORV af te sluiten. Bijna alle geldverstrekkers en ook NHG hebben de eis voor een ORV laten vervallen.

In een interview met NHG-bestuurder Carla Muters valt te lezen “Wij vertrouwen erop dat de adviseur samen met de consument inzichtelijk maakt of een ORV al dan niet wenselijk is.” Uit mijn netwerk verneem ik dat het aantal afgesloten ORV’s drastisch is gedaald.

Ik kan mij voorstellen dat je als adviseur - in een markt met schaarste en inflatie - probeert om een hypotheek betaalbaar te houden. Vergeet hierbij echter niet dat van jou als professional. wordt verwacht dat je zelfstandig toetst of de hypotheek in alle scenario’s betaalbaar is.

De afgelopen maanden heb ik diverse uitspraken van rechters en Kifid voorbij zien komen waarbij het overlijdensrisico niet goed was geregeld. Hetzij de begunstiging was niet goed vastgelegd, hetzij er bleek helemaal geen ORV te lopen na een overlijden. De uitspraken waren niet altijd even gunstig voor de advi seur. Hoewel klanten soms hele bewuste keuzes op het moment van advies maken, zijn ze deze ‘spontaan’ vergeten als één van de partners komt te overlijden. Ik verwacht de komende jaren dan ook meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het ontbreken van een ORV.

Uit de jurisprudentie blijkt ook dat je klanten soms moet beschermen tegen zelfoverschatting. Met andere woorden: stel grenzen aan wat je als adviseur verstandig vindt en waar je aan wilt meewerken. Dat is in mijn ogen de enige manier om deze trend te keren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Veel groeikansen voor tussenpersonen

Veel groeikansen voor tussenpersonen

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kleinere kantoren zijn flexibeler en beter in staat in te spelen op de wensen en behoeften...