De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

Jan Pieter van der Helm

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs vormen vaak de brug tussen klanten en verzekeringsmaatschappijen. In een steeds sterker consoliderende markt heeft digitalisering invloed op de kernactiviteiten van verzekeringsadviseurs. Om relevant te blijven, zullen intermediairs strategische beslissingen over digitalisering moeten nemen.

Digitalisering speelt een enorm belangrijke rol in het intermediaire kanaal. Het beïnvloedt verschillende aspecten van het DNA van het intermediair, zoals de klantbeleving (persoonlijke, digitale selfservice 24/7 beschikbaar), de propositie (product, prijsstelling, dienstverlening), de processen (AI, robotisering) en het optimaliseren van de keten tussen verzekeraar, intermediair en klant.

Om deze ontwikkelingen bij te houden, is het nemen van strategische beslissingen cruciaal. De afgelopen jaren is het creëren van schaalgrootte om de noodzakelijke investeringen in digitalisering te doen een populaire keuze geweest. Dit is een van de drijfveren achter de consolidatiegolven, met de huidige focus op de schadeverzekeringsmarkt. 

Is digitalisering dan het antwoord op alles?

Nee, dat is het niet, maar het is wel cruciaal om relevant en succesvol te blijven in deze snel veranderende markt. Veel partijen worstelen met dit digitaliseringsvraagstuk. Dit komt door de snel groeiende business en overnames die hun IT-landschap complexer maken en systemen die niet meer toekomstbestendig zijn.

Veel spelers maken een belangrijke denkfout; het ontbreekt vaak aan een duidelijke bedrijfsstrategie die vertaald zou moeten worden naar een IT-strategie. Hierdoor maken ze keuzes die op korte termijn nuttig lijken, maar op langere termijn problemen versterken.

Een ander belangrijk aspect van een succesvol digitaliseringstraject is dat het management het uitlegt aan de werknemers. Als dit niet of slechts gedeeltelijk gebeurt, zien we dat de uitvoering hapert, soms resulterend in een regelrechte mislukking.

Fundamentele vragen

Er komen vaak grofweg vijf fundamentele vragen naar boven, meestal nog zonder bevredigend antwoord. Ten eerste: Op wat voor soort klanten richt ik me en met welke producten en diensten? Ten tweede: Hoe word ik hier echt goed in, veel beter dan mijn belangrijkste concurrenten? Ten derde: Welk bedrijfsmodel en IT-landschap helpen mij om dit duurzaam te bereiken? Ten vierde: Welke keuzes moet ik nu maken en wat is de impact daarvan? Ten vijfde: Tot welke (business & IT) roadmap en investeringskalender leidt dit?

Technologie kan helpen bij het beantwoorden van sommige van deze vragen en moet het bedrijf echt dienen en verbeteren. In de IT-architectuur van een intermediair kan de midoffice bijvoorbeeld de orchestrator zijn voor intelligentie en connectiviteit. De backoffice kan fungeren als een stabiel 'registratiesysteem'. De frontoffice moet kunnen inspelen op de verschillende doelgroepen, flexibel zijn en werken op alle apparaten.

Deze combinatie kan de digitaliseringsagenda van de verzekeringssector fundamenteel versnellen. Door business en IT vanuit een duidelijk strategieperspectief te verbinden met state-of-the-art technologische oplossingen kunnen de klant, de verzekeraar en de tussenpersoon de trend van schaalvergroting aangrijpen.

Eén ding weten we zeker: Verandering ging nog nooit zo snel, maar het zal ook nooit zo langzaam gaan. Door de digitalisering in de sector te versnellen, kunnen deze bedrijven zich richten op innovatie.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Specialisatie en nieuwe bedieningsconcepten

Specialisatie en nieuwe bedieningsconcepten

(Uit VVP 2-2023) “Met alleen verzekeringen vergelijken, kom je er al lang niet meer als financieel adviseur. De basis moet zijn: ik help je met financiële...

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen...

“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

“We staan 3-1 voor op de volmachten en private equity”

De consolidatie en het groter en machtiger worden van enkele partijen zien de local hero's bij de rondetafelbijeenkomsten die Nh1816 en De Goudse onlangs gezamenlijk...

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

2,6 miljoen volwassen Nederlanders voeren niet al hun bankzaken geheel zelfstandig uit. Dat blijkt uit onderzoek van DNB. De toezichthouder heeft oorzaken en oplossingen...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

Pensioenfonds Horeca & Catering kiest voor pensioensoftware IG&H

Pensioenfonds Horeca & Catering kiest voor pensioensoftware IG&H

Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C) kiest voor haar deelnemersadministratie voor AllVida, de pensioensoftware van IG&H. Deze wordt voor zowel de huidige...

Meer investeren in digitalisering en innovatie

Meer investeren in digitalisering en innovatie

(Blog door Saket Gulati, Cognizant) Buitenlandse digitale bedrijven hebben nu de potentie in Nederland gezien en beginnen geleidelijk de zaken binnen de verzekeringssector...

You Sure neemt belang in EMS

You Sure neemt belang in EMS

You Sure heeft een belang verworven in EMS Claims Solutions Provider. “Dankzij deze samenwerking zijn klanten van You Sure zeker van een automatische en vlekkeloze...

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

“Belangrijke stap voor brede inzet SIVI All Finance Standaard”

SIVI heeft een mapping-API geïntroduceerd voor het vertalen van AFD 1.0-berichten naar AFD 2. Directeur Peter Mols: “Met deze mapping-API kunnen organisaties...

Kennisbank Data Exchange van start

Kennisbank Data Exchange van start

Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...