Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 2021

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant tot een goed advies te komen. Er is op dat gebied nog altijd winst te behalen. Want: specialisten werken (nog altijd) sturend. Bewust of onbewust plaatsen ze hun kennis bóven de wensen en behoeften van de klant. Het gevolg daarvan is dat het advies/de oplossing niet goed op de verwachting van de klant aansluit. En dat doet afbreuk aan de klantbeleving én het gekozen eindproduct.

Wáár heb je dit gelezen?!
Kortom, een onderwerp waar onze sector al een tijd mee worstelt. Alleen stond dit artikel niet in een financieel vakblad maar in Medisch Contact in de rubriek Arts en Patiënt.

Specialist = arts
Het artikel is geschreven door een cognitief psycholoog die de afgelopen vijftien jaar onderzoek deed naar hoe artsen en patiënten samen beslissen over een behandeling. De ‘klant’, met andere woorden, was in dit stuk de ‘patiënt’. De specialist een arts. De financiële branche is dus niet de enige branche die worstelt met de problematiek rond ‘gedeelde besluitvorming’.

Op een voetstuk
En dat is natuurlijk ook niet zo gek. Vroeger - toen alles beter was en de lucht nog schoon - stond ‘de specialist’ op een voetstuk. De arts, de adviseur, de leraar, u kent ze allemaal nog wel. Positief: er was respect en vertrouwen. Maar in dat laatste school een gevaar. Het gaf macht en leidde in de onze branche tot de bekende ‘perverse prikkel’. Ander nadeel: er was weinig ruimte voor de wensen en behoeften van de klant/cliënt/patiënt. Waardoor deze uiteindelijk niet altijd kreeg wat passend was.

Opgegeten door Google
Anno 2021 is het voetstuk van de specialist verdwenen. Het is opgegeten door Google en uitgespuugd richting talloze websites. Frustrerend voor de specialist want die moet opeens de strijd aangaan met een heleboel kennisbronnen waarvan een groot deel niet heel erg betrouwbaar is. En ja, daar hebben dus een heleboel beroepsgroepen last van.

Diep luisteren
Tijd dus om de handen ineen te slaan. Ik citeer hierbij het artikel uit Medisch Contact: “Het is essentieel dat de arts écht probeert te achterhalen wat er voor de patiënt toe doet. Vervang arts door adviseur/specialist en patiënt door klant en het is duidelijk dat deze ‘autoriteiten’ behoefte hebben aan het aanscherpen van vaardigheden. Want de juiste vraag stellen, ‘diep luisteren’ en openstaan voor andere oplossingen zijn nou eenmaal stuk voor stuks skills die je moet ontwikkelen. Het liefst door van elkaar te leren.

Future skills
Het vraagt alleen wel echt een andere mindset. Of een ‘opener houding’ zoals de schrijver van het artikel het noemt. Het goede nieuws is dat deze future skills goed te ontwikkelen zijn. Ander goed nieuws is dat deze vaardighedentrainingen ook erg leuk zijn om te volgen. En mijn persoonlijke favoriet: met deze skills ga jij het ook nog winnen van Google!

Want voordat het World Wide Web ‘de vraag achter de vraag’ kan achterhalen of in staat is tot diep luisteren, zijn we wel weer wat jaartjes verder.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

Nee? Dan ben je dus niet duurzaam!

(Door Esther Vuijsters van Lindenhaeghe in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Zoals bij alles dat in de mode is, wil iedereen een (tarwe)graantje meepikken....

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In het artikel Zo krijgt je bedrijf een ziel (onderdeel van Lindenhaeghe On Tour) zoomt Willem Vreeswijk in op het woord...

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...

Vijftien jaar leren met een glimlach

Vijftien jaar leren met een glimlach

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Deze week is het alweer vijftien jaar geleden dat Mike Schilperoort en Patrick van der Spek hun handtekeningen onder het project...