2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer van online criminaliteit

Cyber 4 via Pixabay

In 2021 was zeventien procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder, bijna 2,5 miljoen mensen, naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit. De meesten kregen te maken met online oplichting en fraude. Een op de drie slachtoffers ondervindt psychische of financiële problemen door wat hen overkomen is. Minder dan de helft doet melding van online criminaliteit, bijna 20 procent doet aangifte. Slachtoffers van phishing deden met 55 procent het vaakst aangifte. Van hacken werd het minst vaak aangifte gedaan. Dit meldt het CBS op basis van de Veiligheidsmonitor 2021.

Tien procent, ruim anderhalf miljoen mensen, was in 2021 slachtoffer van online oplichting en fraude. In de meeste gevallen ging het om aankoopfraude (zeven procent), dat wil zeggen dat online gekochte producten of diensten niet werden geleverd terwijl ze wel betaald waren. Zeven procent was slachtoffer van hacken, waarbij het in de meeste gevallen ging om het inbreken op een account. Twee procent had te maken met online bedreiging en intimidatie.

Van alle Nederlanders van vijftien jaar of ouder zeggen in 2021 meer dan twee op de drie (68 procent) dat ze in de afgelopen twaalf maanden ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht hebben ontvangen dat (waarschijnlijk) van een oplichter was. Twee procent geeft aan hier in te zijn getrapt. Bijna de helft hiervan (0,8 procent, ruim 100.000 personen) is er uiteindelijk geld door verloren.

Reactie toevoegen

 
Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Testen van digitale weerbaarheid door financiële ondernemingen wordt verplicht. Dat staat in de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële...

Onderzoek naar toekomstbestendigheid Wts

Onderzoek naar toekomstbestendigheid Wts

Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) start in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) dit jaar met een onderzoek naar...

Checklist voor beoordelen assurance-verklaring cyberrisico's

Checklist voor beoordelen assurance-verklaring cyberrisico's

Verzekeraars die werk uitbesteden zijn verplicht om het cyberrisico van partners en providers in kaart te brengen en te beheersen. Dat kan door het beoordelen...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft grootste cyberrisico, deep fake rukt op

Ransomware blijft het grootste cyberrisico voor organisaties wereldwijd, aldus het rapport Cyber: The changing threat landscape van Allianz Global Corporate &...

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

De premies voor cyberverzekeringen zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen, blijkt uit de Marsh Global Insurance Market Index. Wereldwijd ziet Marsh in het eerste...

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

ARAG is bezorgd over het grote aantal Nederlanders dat niet bekend is met identiteitsfraude op het internet. Uit eigen onderzoeksresultaten blijkt dat negentien...

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

AGCS wijst momenteel ongeveer drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen af, voornamelijk omdat bedrijven niet voldoen aan bepaalde IT-beveiligingsnormen....

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

“Wacht niet met het bekijken van het nieuwe meldformulier tot een datalek zich voordoet.” Aldus Niels Huijpen, consultant bij Charco & Dique en...

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten om hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren –...