Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

AFM gebouw

Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer heeft gedaan. Het aantal klachten bij uitvaartverzekeringen steeg in 2020 van 8.100 naar 16.900. Bij reisverzekeringen ging het aantal klachten van 6.600 naar 7.400, bij rechtsbijstand van 4.300 naar 4.900.

In totaal hebben 172 aanbieders van verzekeringen afgerond 154.000 klachten gerapporteerd. Dit is een daling van bijna negen procent ten opzichte van 2019. Gelijk aan dat jaar komt ongeveer de helft van de klachten (69.000 klachten) uit de deelmarkt Zorg, wat ook de grootste deelmarkt is gemeten naar aantal polissen en premieomvang. Het aantal klachten nam wel af, met bijna 20 procent ten opzichte van het aantal in 2019.

Na Zorg volgen de deelmarkten Schade (55.000 klachten) en Leven (30.000 klachten).

Na zorgklachten vallen de meeste klachten in de categorieën Uitvaart, Motorrijtuigen, Brand & Zaken en Schade overig. Over schadeverzekeringen werd iets minder geklaagd dan in 2019. De hoeveelheid grieven over levensverzekeringen steeg met vijftien procent, met name door de stijging van het aantal klachten over uitvaartverzekeringen. Ook waren er meer klachten over de orv. De daling van het aantal klachten over beleggingsverzekeringen zette door, net als bij levensverzekeringen met een spaarcomponent.

De rapportage geeft geen inzicht in het waarom van toe- en afname. Ook wordt niet aangegeven hoeveel klachten succesvol waren.

De AFM-klachtenrapportage geeft wel inzicht in het aantal geregistreerde klachten per fase van de dienstverlening. Bij de levens-, schade- en zorgverzekeringen komen de meeste klachten binnen over de fase schadeafhandeling-uitkering. Bijna de helft (46 procent) van de klachten hebben daarop betrekking. 

De AFM heeft ook navraag gedaan naar de duur van de afhandeling van de klachten. Gemiddeld gebeurde dat in 2020 in 29 dagen. Dat is een verdubbeling in tijd ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is vooral op conto van de afhandelingsduur van de klachten over uitvaartverzekeringen. Er zijn ook producten waar de klachtenafhandeling vlotter verloopt, bijvoorbeeld bij reisverzekeringen waar de gemiddelde doorlooptijd tien dagen is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...