Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”

Bestuurder oud via Pixabay

"Als verzekeraar een klant weigeren op basis van data, zonder moeite te doen om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt? Ik snap het wel dat klanten daar niet blij van worden.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie.

Wiertsema naar aanleiding van de Solidariteitsmonitor 2021 van het Verbond van Verzekeraars: “Dat verzekeraars steeds vaker afgaan op (big) data, niet goed genoeg kijken naar het risico en dat daarmee het gevaar bestaat dat de solidariteit – het fundament onder de verzekeringssector – afneemt, lijkt me zonneklaar. Dit wetende, is in kaart brengen wat de oorzaak van premiedifferentiatie misschien wel belangrijker dan de premiedifferentiatie zelf. Want dat een notoire hardrijder met een hogere premie wordt geconfronteerd dan een automobilist die zich keurig aan de regels houdt snappen we allemaal. Net zoals we allemaal begrijpen dat iemand die 50.000 kilometer per jaar rijdt meer premie betaalt, dan iemand die aan het einde van het jaar 10.000 kilometer op de teller heeft staan. In beide gevallen gaat het namelijk om keuzes die de verzekerde zelf maakt en die een eenduidige en directe relatie hebben met het risico. Maar dat is niet het geval in het recente voorbeeld van een 80-plusser die door zijn verzekeringsmaatschappij geweigerd was omdat zijn auto te groot en te krachtig zou zijn voor zijn leeftijd. En ook niet bij de Heerlenaar die gemiddeld 27 procent meer premie voor een casco-dekking betaalt dan het gemiddelde in Nederland, zoals MoneyView eerder uitzocht. Uitzoeken hoe dit kan is ontzettend belangrijk. En als de Solidariteitsmonitor daar nu nog niet in voorziet, moet dat zo snel mogelijk worden toegevoegd.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...