Adviseur stelde vraag te weinig

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0989) De gevolmachtigde heeft de autoverzekering opgezegd per contractvervaldatum. De consument is van mening dat de gevolmachtigde de autoverzekering niet heeft mogen opzeggen omdat zij op advies van de tussenpersoon meerdere schades heeft geclaimd. Daarnaast is de consument van mening dat de tussenpersoon tekort is geschoten in de op hem rustende zorgplicht door de consument niet te wijzen op de nadelige gevolgen die het indienen van meerdere schadeclaims kan hebben. In de klacht over de gevolmachtigde oordeelt de Geschillencommissie dat de gevolmachtigde de verzekering per contractvervaldatum heeft mogen opzeggen en dat dit niet in strijd is met de redelijkheid en billijkheid. De commissie oordeelt in de klacht over de tussenpersoon dat hij is tekortgeschoten, maar dat de consument geen schade heeft geleden. De vorderingen worden afgewezen.

De commissie: “De gevolmachtigde heeft de tussenpersoon per brief van 29 april 2019 gevraagd om het schadeverloop met de consument te bespreken. In deze brief worden een aantal mogelijke sancties genoemd indien de consument haar claimgedrag niet aanpast. Eén van deze sancties is het beëindigen van de verzekering. De tussenpersoon heeft gesteld dat het schadeverloop van de consument is besproken. De consument heeft dit bij het ontbreken van wetenschap niet betwist. De tussenpersoon heeft bij de gevolmachtigde evenwel niet nagevraagd welke stap de gevolmachtigde zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Hierdoor is het voor de consument niet duidelijk geworden welke stap de gevolmachtigde zou nemen bij een eerstvolgende schademelding. Naar het oordeel van de commissie is dit een tekortkoming van de tussenpersoon.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...