AFM formuleert brede \'denkrichting\' pensioenadvies
Samen met een brede vertegenwoordiging uit de financiële sector heeft de AFM een denkrichting uitgewerkt voor efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten. Het document is geen leidraad die voorschrijft hoe pensioendienstverlening moet worden ingericht, maar een hulpmiddel voor adviseurs om hun processen voor de klant te vereenvoudigen en daarmee het minder complexe pensioenadvies betaalbaar te houden. Bijvoorbeeld door de klant zelf aan het werk te zetten.
Met de denkrichting voor een efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten, wil de AFM de sector laten zien dat er binnen de bestaande wet- en regelgeving voldoende ruimte is om de pensioendienstverlening (kosten)efficiënter in te richten, om daarmee goed aan te sluiten op de behoefte en de wensen van de klant. In een toelichting schrijft de toezichthouder: "We zien dat werkgeverspensioenregelingen versoberen. Dat leidt tot een lagere pensioenopbouw. Het pensioeninkomen van de consument wordt steeds meer zijn eigen verantwoordelijkheid. Adviseurs en financiële dienstverleners kunnen consumenten helpen door efficiëntere pensioendienstverlening aan te bieden die tot een betaalbare oplossing voor hun pensioenvraagstuk leidt."
Adviesmodules
De denkrichting bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het proces om tot efficiënte en nuttige pensioendienstverlening te komen. De kern van dit proces is een modulaire aanpak. In elke fase van de pensioendienstverlening (oriëntatie, inventarisatie/analyse en advies/oplossing) kan de adviseur bepalen welke modules, zoals life events en de verschillende oplossingsmogelijkheden voor het pensioenvraagstuk, hij wel of niet kan gebruiken in zijn pensioendienstverlening. Life events en oplossingsmogelijkheden, die bij voorbaat niet relevant zullen zijn, kunnen direct uitgesloten worden, zodat alleen die stappen doorlopen worden die werkelijk waarde toevoegen voor de klant. Een volledig integraal adviesproces doorlopen is dus lang niet altijd noodzakelijk. Deze denkrichting past dan ook in het eerder gepubliceerde concept ‘Dienstverlening op maat’ van de AFM. Daarin gaf de toezichthouder al aan dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en de klantsituatie minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten.
In het tweede deel van de denkrichting wordt het in deel één beschreven dienstverleningsproces door middel van drie voorbeelden, die de AFM samen met de financiële sector heeft uitgewerkt, verduidelijkt. De AFM benadrukt dat deze voorbeelden slechts dienen als aanzet voor een verdere gedachtevorming over de invulling van de pensioendienstverlening. In het derde en laatste onderdeel van de Denkrichting worden een vijftal suggesties gedaan voor een efficiëntere pensioendienstverlening. Deze zijn in de gesprekken tussen de toezichthouder en de financiële sector naar voren gekomen.
Brede samenwerking
Dat marktpartijen en toezichthouder gezamenlijk een denkrichting formuleren is nieuw voor de AFM. "Hiervoor is gekozen omdat wij belang hechten aan de gezamenlijke aanpak van het maatschappelijk belangrijke pensioenvraagstuk." De marktpartijen die een actieve bijdrage hebben geleverd aan deze eerste Denkrichting van de AFM zijn ABN Amro, Adfiz, Aegon, Consumentenbond, Delta Lloyd, Bureau D&O, Duin & Pedroli, Knab, Pensioenplanning.NL, het Verbond van Verzekeraars en de Vereniging FFP.
Reactie toevoegen
Reacties
Dick Aardenburg - 8 mei 2014
Waarom zouden mensen nu ineens hun schoenendozen wel uit kunnen pluizen? Hebben zij nu ineens wel verstand van polisbladen enz gekregen?? En wanneer zij 1 of meer bladen vergeten, dan is de adviseur verantwoordelijk volgens huidige opvattingen. Dus laten wij klanten een vrijwaring (gelijk aan die van accountants) ondertekenen. Zo staat het belang van de klant idd helemaal centraal (sic).
Alex Klein - 8 mei 2014
Een positieve benadering zou wellicht een ander beeld kunnen geven ;-)
Alex Klein - 8 mei 2014
Volgens mij gaat het er juist om dat een adviseur minder werk hoeft te verrichten als hij zijn klant meer zelfwerkzaam maakt. De klant een lagere factuur, de adviseur meer tijd om te adviseren. Zo maak je pensioenadvies voor een grotere groep consumenten bereikbaar en kan de adviseur doen waar hij goed in is en plezier in heeft. Het lijkt zo simpel en toch gaan er nog veel adviesuren verloren aan het uitpluizen van een ongeordende schoenendoos.
Dick Aardenburg - 8 mei 2014
Dienstverlening op maat?? Hoe meer werk iemand verricht... hoe hoger de rekening... wat is daar in vredesnaam nieuw aan?? Oude wijn in nieuwe jasjes. Wat een verspilling van tijd en geld. Maar ja, hoe moet je anders de beroerde uitwerking van het provisieverbod vergoeilijken?
Meer over
Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek
Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...
AFM: update Leidraad Tweedepijler Pensioenadvies
De AFM heeft een update gedaan van de Leidraad Tweedepijler Pensioenadvies. De vernieuwde Leidraad kent additionele adviesthema’s voor de advisering van werkgevers...
AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast
De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...
VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie
Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...
Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM
Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...
AFM stelt vast dat veel DC-deelnemers een beperkte premie-inleg hebben
De AFM benadrukt dat de deelnemers met een beperkt pensioen (de zogeheten ‘grijze vlek’) niet uit het oog verloren dienen te worden. "Het risico van...
Klantbelang moet centraal blijven staan, ook bij ‘closedbook-portefeuilles’ levensverzekeraars
De dienstverlening en informatieverstrekking aan klanten van een ‘closedbook’-levensverzekering lijken op dit moment adequaat te gebeuren. Ook bij uitbesteding...
Verzekeraars: verhoging kosten toezicht AFM buiten proportie
De recente stijging van de tarieven voor het doorlopend AFM-toezicht op verzekeraars is buitenproportioneel, vindt het Verbond. Voor levens- en pensioenverzekeraars...
Bas Windt in Geschillencommissie Kifid
Bas Windt wordt per 1 juli benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn...
Uitnodiging Michael Mackaaij voor het VIP Innovatie Congres ACT NOW!
Michael Mackaaij, voorzitter van de stichting Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres...