AFM formuleert brede \'denkrichting\' pensioenadvies

AFM gebouw

Samen met een brede vertegenwoordiging uit de financiële sector heeft de AFM een denkrichting uitgewerkt voor efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten. Het document is geen leidraad die voorschrijft hoe pensioendienstverlening moet worden ingericht, maar een hulpmiddel voor adviseurs om hun processen voor de klant te vereenvoudigen en daarmee het minder complexe pensioenadvies betaalbaar te houden. Bijvoorbeeld door de klant zelf aan het werk te zetten.

 

Met de denkrichting voor een efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten, wil de AFM de sector laten zien dat er binnen de bestaande wet- en regelgeving voldoende ruimte is om de pensioendienstverlening (kosten)efficiënter in te richten, om daarmee goed aan te sluiten op de behoefte en de wensen van de klant. In een toelichting schrijft de toezichthouder: "We zien dat werkgeverspensioenregelingen versoberen. Dat leidt tot een lagere pensioenopbouw. Het pensioeninkomen van de consument wordt steeds meer zijn eigen verantwoordelijkheid. Adviseurs en financiële dienstverleners kunnen consumenten helpen door efficiëntere pensioendienstverlening aan te bieden die tot een betaalbare oplossing voor hun pensioenvraagstuk leidt."

 

Adviesmodules
De denkrichting bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het proces om tot efficiënte en nuttige pensioendienstverlening te komen. De kern van dit proces is een modulaire aanpak. In elke fase van de pensioendienstverlening (oriëntatie, inventarisatie/analyse en advies/oplossing) kan de adviseur bepalen welke modules, zoals life events en de verschillende oplossingsmogelijkheden voor het pensioenvraagstuk, hij wel of niet kan gebruiken in zijn pensioendienstverlening. Life events en oplossingsmogelijkheden, die bij voorbaat niet relevant zullen zijn, kunnen direct uitgesloten worden, zodat alleen die stappen doorlopen worden die werkelijk waarde toevoegen voor de klant. Een volledig integraal adviesproces doorlopen is dus lang niet altijd noodzakelijk. Deze denkrichting past dan ook in het eerder gepubliceerde concept ‘Dienstverlening op maat’ van de AFM. Daarin gaf de toezichthouder al aan dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en de klantsituatie minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten.

In het tweede deel van de denkrichting wordt het in deel één beschreven dienstverleningsproces door middel van drie voorbeelden, die de AFM samen met de financiële sector heeft uitgewerkt, verduidelijkt. De AFM benadrukt dat deze voorbeelden slechts dienen als aanzet voor een verdere gedachtevorming over de invulling van de pensioendienstverlening. In het derde en laatste onderdeel van de Denkrichting worden een vijftal suggesties gedaan voor een efficiëntere pensioendienstverlening. Deze zijn in de gesprekken tussen de toezichthouder en de financiële sector naar voren gekomen.

 

Brede samenwerking
Dat marktpartijen en toezichthouder gezamenlijk een denkrichting formuleren is nieuw voor de AFM. "Hiervoor is gekozen omdat wij belang hechten aan de gezamenlijke aanpak van het maatschappelijk belangrijke pensioenvraagstuk." De marktpartijen die een actieve bijdrage hebben geleverd aan deze eerste Denkrichting van de AFM zijn ABN Amro, Adfiz, Aegon, Consumentenbond, Delta Lloyd, Bureau D&O, Duin & Pedroli, Knab, Pensioenplanning.NL, het Verbond van Verzekeraars en de Vereniging FFP.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Waarom zouden mensen nu ineens hun schoenendozen wel uit kunnen pluizen? Hebben zij nu ineens wel verstand van polisbladen enz gekregen?? En wanneer zij 1 of meer bladen vergeten, dan is de adviseur verantwoordelijk volgens huidige opvattingen. Dus laten wij klanten een vrijwaring (gelijk aan die van accountants) ondertekenen. Zo staat het belang van de klant idd helemaal centraal (sic).

Alex Klein - 8 mei 2014

Een positieve benadering zou wellicht een ander beeld kunnen geven ;-)

Alex Klein - 8 mei 2014

Volgens mij gaat het er juist om dat een adviseur minder werk hoeft te verrichten als hij zijn klant meer zelfwerkzaam maakt. De klant een lagere factuur, de adviseur meer tijd om te adviseren. Zo maak je pensioenadvies voor een grotere groep consumenten bereikbaar en kan de adviseur doen waar hij goed in is en plezier in heeft. Het lijkt zo simpel en toch gaan er nog veel adviesuren verloren aan het uitpluizen van een ongeordende schoenendoos.

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Dienstverlening op maat?? Hoe meer werk iemand verricht... hoe hoger de rekening... wat is daar in vredesnaam nieuw aan?? Oude wijn in nieuwe jasjes. Wat een verspilling van tijd en geld. Maar ja, hoe moet je anders de beroerde uitwerking van het provisieverbod vergoeilijken?

Meer over
AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...