“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

Michael Mackaaij, 2020

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) voorziet dat in de komende periode veel financieel advieskantoren nog afhankelijker worden van het goed functioneren van hun automatiseringssystemen.

Michael Mackaaij, sinds 1 juni voorzitter van de stichting: “Het belang van goede automatisering tijdens het beheer en adviestraject groeit nog steeds. We hebben dat bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis gezien toen aanbieders van hypothecaire kredieten in een hoog tempo, ieder voor zich, hun acceptatievoorwaarden hebben aangepast. Adviseurs die een groot aantal aanbieders in hun adviezen willen betrekken kunnen dit feitelijk alleen nog maar doen met behulp van vergelijkingsprogramma’s die op dagbasis met de actuele acceptatievoorwaarden werken.

“We zien dat het al lang niet meer zo is dat financieel dienstverleners kunnen volstaan met één applicatie, maar dat zij gebruik maken van vele applicaties voor verschillende doelen. Er is dan ook een enorme groei van het aantal marktpartijen die deeldiensten leveren.

“Daarbij helpt het dat de grote spelers al geruime tijd de strategische keuze hebben gemaakt om succesvol samen te werken met kleinere partijen die succesvolle deeloplossingen bieden. Hoewel er op deze manier een fijnmazig net komt van vele aanbieders met vele aanbiedingen, leidt het ook tot versnippering van kennis, en een behoefte aan kennisdeling over hoe er zo succesvol mogelijk samengewerkt kan worden tussen de leveranciers van applicaties. Ook zien wij dat complexe vraagstukken op verschillende plekken terugkomen en beter centraal opgepakt kunnen worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de noodzaak om het aantal documenten waarop het BSN van consumenten vermeld staat sterk terug te brengen en minimaal in een sterk beveiligde omgeving op te slaan. Ook onderhoud en nazorg, dat groeiende aandacht krijgt zal, zonder goede IT-omgeving, steeds lastiger worden om goed uit te voeren.

“Daarnaast verandert het proces van bemiddeling snel. Steeds meer data kan door de adviseur vanaf centrale locaties worden opgehaald waarbij deze data direct gevalideerd is en waarbij de adviseur niet langer afhankelijk is van het aanleveren van deze data door de consument.”

Zes nieuwe deelnemers

De Contactgroep heeft in de afgelopen periode zes nieuw deelnemers welkom mogen heten: AWI, DDI, Dias Software, Eerste Stap, FinData en Solera. Bij meer dan 95 procent van de financieel dienstverleners in Nederland wordt momenteel gebruik gemaakt van één of meer applicaties van de momenteel 24 deelnemers aan de CGA.

Reactie toevoegen

 
Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Waarom geen hypotheek op proef?

Waarom geen hypotheek op proef?

"Een ontwikkeling die duidelijk terrein wint, is gebruik ten faveure van bezit. Trekken we dat door naar onze sector, dan is het leasen van onderdak nog helemaal...

Word Future Proof op 26 juni

Word Future Proof op 26 juni

De Contactgroep Automatisering (CGA) organiseert op woensdag 26 juni de inspiratiesessie 'Future Proof'. Met bijdragen van Yacht en Innopay en de uitreiking van...

Samen vooruitgang vormgeven

Samen vooruitgang vormgeven

(Rondetafelgesprek in Special Contactgroep Automatisering van VVP) “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een...

CGA hamert op belang branchebreed systeem Data Exchange

CGA hamert op belang branchebreed systeem Data Exchange

De Stichting Contactgroep Automatisering, CGA, stelt dat de ontwikkeling van een branchebrede set van afspraken en voorlichting ten behoeve van Data Exchange cruciaal...

Aplaza en Verne aangesloten bij Contactgroep Automatisering

Aplaza en Verne aangesloten bij Contactgroep Automatisering

Aplaza en Verne Business Excellence hebben zich aangesloten bij de Stichting Contactgroep Automatisering. De stichting werd in 2016 opgericht met twee doelen. Enerzijds...

Contactgroep: "Vaker kijken naar andere branches"

Contactgroep: "Vaker kijken naar andere branches"

“Als Stichting gaan wij vaker kennissessies met collega’s uit andere branches organiseren." Aldus Jeroen Oversteegen, secretaris van de Contactgroep...

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Brandbrief brancheorganisaties over verwerken BSN

Verschaf onafhankelijk adviseurs zekerheid over het verwerken van het BSN. "Indien zij dit niet kunnen verwerken, betekent dit dat ze voor een groot aantal financiële...

"Verbod verwerking BSN-gegevens niet in belang consument"

"Verbod verwerking BSN-gegevens niet in belang consument"

Het ministerie van Financiën heeft het verzoek van de Contactgroep Automatisering afgewezen om door een aanpassing van de Wft het mogelijk te maken dat financieel...