Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager
Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn de respondenten beduidend minder solidair wanneer een hoger risico is gebaseerd op het eigen gedrag (zoals schadeverleden of fraude) dan wanneer verzekeringsnemers geen directe invloed hebben op het hogere risico (zoals leeftijd of postcode).
De Vereende heeft het onderzoek laten uitvoeren door het onderzoeksbureau MWM2 door middel van een online enquête. Deze is door 521 mensen ingevuld. Het onderzoek is specifiek gericht op motorrijtuigverzekeringen.
Meer dan helft van de respondenten (53 procent) vindt mensen met een lager risico op schades mee moeten betalen voor mensen met een hoger risico, als zij niks aan dat hogere risico kunnen doen (zoals leeftijd of postcode). Op deze manier krijgt iedereen een min of meer betaalbare premie.
Wanneer het hogere risico op schade komt door het eigen gedrag, zoals schadeverleden of fraude, vindt nog maar 20 procent van de respondenten dat mensen met een lager risico op schades mee moeten betalen voor mensen met een hoger risico.
Vrouwen blijken meer solidair te zijn dan mannen. Dit komt vooral tot uiting bij gevallen waar de verzekerde zelf geen invloed heeft op de hoogte van het risico. Andere onderzochte factoren als aantal schadevrije jaren, inkomen, leeftijd, doneren aan goede doelen of doen van vrijwilligerswerk hebben geen significante invloed.
Reactie toevoegen
Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's
De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...
Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”
"Als verzekeraar een klant weigeren op basis van data, zonder moeite te doen om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt? Ik snap het wel dat klanten daar niet...
Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken
Ongeveer één op de drie consumenten is bereid vijf procent extra premie te betalen om mensen met een aangeboren chronische ziekte te helpen aan een...
Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk
De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...
Vereende bereidt zich voor op 2030
De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...
Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen
(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...
Bijzondere Risico's: het echte advieswerk
Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...
(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...
Vereende verlaagt premies voor klanten van schuldhulpverleners
De Vereende biedt voor alle klanten van schuldhulpverleners een AVP en een inboedelverzekering aan tegen een verlaagde premie. De Vereende heeft samen met achttien...
BAVAM-polis uitgebreid met aanvullende cyberdekking
De BAVAM-polis is uitgebreid met een aanvullende cyberdekking. Dit in samenwerking met Hiscox. De Vereende mag de cyberverzekering namens Hiscox vanaf 1 januari...