Blauw oog voor Aegon bij Kifid

Huisdier hond via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0941) De consument vordert uitkering onder de verzekering van door haar gemaakte kosten voor een oogoperatie van haar hond. De Geschillencommissie beslist dat de uitsluitingsgronden waarop Aegon zich beroept niet opgaan en de verzekeraar daarom gehouden is de operatiekosten aan de consument te vergoeden, minus een eigen risico.

De commissie: “De verzekeraar heeft zich op het standpunt gesteld dat de operatiekosten niet voor vergoeding in aanmerking komen omdat 1) de kosten het gevolg zijn van een ziekte die aanwezig was bij de geboorte en dus ook vóór het afsluiten van de verzekering; en 2) de kosten het gevolg zijn van aangeboren gebreken.

“Ten aanzien van de eerste uitsluitingsgrond waarop de verzekeraar zich beroept, overweegt de commissie dat het bij ziekte moet gaan om een aandoening die symptomen vertoont c.q. beperkingen met zich brengt in het functioneren. Niet gebleken is dat hiervan bij de geboorte of ten tijde van het afsluiten van de verzekering sprake was. De hond had toen geen symptomen (klachten). Deze uitsluitingsgrond gaat dus niet op.

“De verzekeraar heeft ten aanzien van de tweede uitsluitingsgrond aangevoerd dat iedere genetische afwijking/erfelijke aandoening die bij de geboorte aanwezig is, ook gezien kan worden als een aangeboren afwijking/aangeboren gebrek. De commissie is, mede gelet op de opinie van de dierenoogarts die de consument naar de zitting heeft meegenomen, van oordeel dat op zijn minst verdedigbaar is dat er een verschil is tussen enerzijds erfelijke aandoeningen en anderzijds aangeboren afwijkingen. Bij een aangeboren afwijking moet het bij algemeen geldende medische opvatting gaan om afwijkingen die zich openbaren binnen acht weken na de geboorte. Gesteld, noch gebleken is dat de klachten van de hond van de consument zich binnen acht weken na de geboorte hebben geopenbaard met als gevolg dat deze uitsluitingsgrond ook niet opgaat.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...