Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Actief Klantbeheer LOGO

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principes
doorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes als een mooie stimulans voor financieel professionals om nog meer te doen aan actief klantbeheer.

De AFM-publicatie 'Principes voor de doorlopende advisering van klanten' geeft een richtlijn over hoe je als financieel adviesbedrijf invulling kunt geven aan actief klantbeheer. De drie principes zijn:  formuleer je ambitie over klantzorg in de beheerfase en bepaal je aanpak; maak duidelijk aan de klant wat hij mag verwachten en wat niet en breng dit in de praktijk en toets, evalueer en verbeter je dienstverlening doorlopend.

“Het is mooi om te lezen dat de principes die AFM beschrijft, bij wijze van spreken ook één op één terugkomen in de opleiding die in opdracht van het branche-initiatief is ontwikkeld”, aldus Peter Wormskamp, één van de initiatiefnemers. “Het doel is immers om in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren te laten zijn.”

De AFM geeft aan dat zij niet gaat voorschrijven hoe de Principes volledig ingevuld dienen te worden. Dit geeft partijen in de markt ruimte. Ruimte om goed na te denken over de invulling. En ook ruimte om een gezond verdienmodel te koppelen aan het uitvoeren van actief klantbeheer. Dit inclusief de ruimte om je bedrijfsvoering te optimaliseren door middel van continu verbeteren. Wormskamp: “Het feit dat AFM zich uitspreekt over welke Principes zij zien, én dat zij de uitnodiging doen om de dialoog over dit onderwerp aan te gaan, kunnen wij alleen maar toejuichen. Dat ondersteunt hetgeen wij met zijn allen in het manifest hebben verklaard.”

Overigens valt vanuit het branche-initiatief te melden dat in 2022 de stap zal worden gemaakt naar een onafhankelijke stichting met meer deelnemers en dat in de loop van januari de uitkomsten van het Brancheonderzoek Actief Klantbeheer zullen worden
gepresenteerd.  Meer informatie klik hier.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 15 december 2021

@Berend Tooms, MIsschien niks nieuws, maar wel meer duidelijkheid over wat in 2016 consultancy noemden, de flinterdunne grens tussen adviseren en informeren. M.i.v. 1/1-2016 BGFO3 o i d konden zowel Verzekeraars, als (Groot)volmachten als kleine intermediairbedrijven ervoor kiezen niet meer te adviseren c.q. de AFM-adviesvergunning laten vallen. Dus als je als verzekeraar, volmachtbedrijf of kleine tussenpersoon enkel nog wilt informeren (tja, als kleine tussenpersoon zonder volmachtbeloning verdien je dan helemaal niks meer op complexe producten, maar moet je het hebben van het beheer van een schadeportefeuille). Hmm...voor enkel informeren hoef je meen ik, niet wft-gediplomeerd te zijn toch?

Berend Tooms - Tooms Beheer 15 december 2021

Niets nieuws dus. De AFM geeft alleen richting en toetst achteraf. Naar haar eigen normen, de AFM ondergaat nauwelijks een toetsing. Toejuichen? Je hebt er maar mee te dealen. Moet er wel een beetje om lachten inmiddels, dat actief klantbeheer. Meer een beetje common sense kom je een heel eind. Bijzonder dat daar nu (2021) nog richting in gegeven moet worden?

Meer over
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...