Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen

Arend Jan Velsing

"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij denkt", aldus Arend Jan Velsink, directeur beleggen van Brand New Day. Tips

“Bij een inflatie van 3 procent, is de koopkracht van je vermogen na tien jaar met een kwart afgenomen. Na 25 jaar is er zelfs nog maar de helft van over. Veel mensen die zelf vermogen opbouwen voor later zijn zich niet of nauwelijks bewust van dat gevaar. De reden: we zijn helemaal niet gewend aan die hoge inflatie. Voor 2021 was de inflatie namelijk altijd laag. In de periode sinds 2012 ligt de gemiddelde inflatie op minder dan 1,5 procent.”

Beleggers hoeven echter niet  lijdzaam toe te zien hoe die inflatie de koopkracht van het pensioen uitholt. “Er zijn twee manieren om dat te voorkomen. De eerste optie is om nu meer geld opzij te zetten voor later. Als je elke maand een groter bedrag belegt, is je verwachte eindvermogen ook groter. Maar er zijn waarschijnlijk maar weinig mensen die zich deze luxe kunnen veroorloven. Want juist door die inflatie ie het dagelijks leven óók duurder geworden.”

“De tweede optie om de koopkracht van het zelf opgebouwde pensioen veilig te stellen, is door meer risico te nemen met je beleggingen. Op korte termijn kunnen aandelenkoersen onder druk staan in periodes van hoge inflatie en rendementen uit het verleden zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Maar op de lange termijn zijn aandelen de enige beleggingscategorie waarvan het rendement duidelijk hoger ligt dan de inflatie.”

Reactie toevoegen

 
Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

Doenpensioen nieuwe naam bedrijfspensioen Brand New Day

De naam Bedrijfspensioen van Brand New Day PPI is omgedoopt tot Doenpensioen van a.s.r. De naamwijziging is een gevolg van de volledige overname van premiepensioeninstelling...

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day verlaagt kosten

Brand New Day heeft de kosten voor de vrije beleggingsrekening (box 3) en kinderrekening-beleggen (box 3) verlaagd. Voorheen betaalden klanten over iedere storting...

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert meer dan een miljard pensioenspaargeld

Brand New Day beheert sinds deze maand meer dan een miljard euro pensioenspaargeld. De online pensioenbank claimt nu een marktaandeel van 20 procent op basis van...

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Aantal (jonge) vrouwelijke beleggers groeit snel

Bijna een op de drie vrouwen die beleggen is daar het afgelopen jaar mee gestart, aldus onderzoek van Markteffect in opdracht van Brand New Day. Conclusie: het aantal...

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen:...

Negatieve rente als katalysator

Negatieve rente als katalysator

(Uit VVP 3-2021) De grote spaarzin van mensen ondanks de lage rente heeft ook mede-oprichter Kalo Bagijn van Brand New Day verrast, zegt hij. “Blijkbaar...

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

“Beter kijken naar effect CPB-voorstel op pensioenopbouw millennials”

Het nieuwe beleidsvoorstel van het CPB, over de flexibelere vormgeving van het pensioenstelsel, maakt de kloof in pensioenopbouw tussen verschillende generaties...

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

Spaarbedrijf Brand New Day groeit hard

“Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.” Aldus Kalo Bagijn,...

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...