Brand New Day: tips om inflatierisico in te dammen
"Wie in eigen beheer pensioen opbouwt, moet vrezen dat de koopkracht van de oudedagsvoorziening straks een kwart of zelfs de helft (!) lager ligt dan hij of zij denkt", aldus Arend Jan Velsink, directeur beleggen van Brand New Day. Tips
“Bij een inflatie van 3 procent, is de koopkracht van je vermogen na tien jaar met een kwart afgenomen. Na 25 jaar is er zelfs nog maar de helft van over. Veel mensen die zelf vermogen opbouwen voor later zijn zich niet of nauwelijks bewust van dat gevaar. De reden: we zijn helemaal niet gewend aan die hoge inflatie. Voor 2021 was de inflatie namelijk altijd laag. In de periode sinds 2012 ligt de gemiddelde inflatie op minder dan 1,5 procent.”
Beleggers hoeven echter niet lijdzaam toe te zien hoe die inflatie de koopkracht van het pensioen uitholt. “Er zijn twee manieren om dat te voorkomen. De eerste optie is om nu meer geld opzij te zetten voor later. Als je elke maand een groter bedrag belegt, is je verwachte eindvermogen ook groter. Maar er zijn waarschijnlijk maar weinig mensen die zich deze luxe kunnen veroorloven. Want juist door die inflatie ie het dagelijks leven óók duurder geworden.”
“De tweede optie om de koopkracht van het zelf opgebouwde pensioen veilig te stellen, is door meer risico te nemen met je beleggingen. Op korte termijn kunnen aandelenkoersen onder druk staan in periodes van hoge inflatie en rendementen uit het verleden zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Maar op de lange termijn zijn aandelen de enige beleggingscategorie waarvan het rendement duidelijk hoger ligt dan de inflatie.”
Reactie toevoegen
Ik beloof je meer én blijere klanten
(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...
Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day
Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...
Uw klant is nooit te jong voor pensioen
Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...
Kansen tijdens de coronacrisis
"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...
Kansen tijdens de coronacrisis
(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...
Vermogensopbouw van alle (leef)tijden
Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...
Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt
Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...
Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn
Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....
(door Joost Tieland, Brand New Day) Snapt onze adviseur wel de waarde van een bestaande klant? Alhoewel ik dagelijks samenwerk met onafhankelijk financieel...
Jubilerend Brand New Day opent beurs
Brand New Day opende dinsdag de beurs. Aanleiding vormde het tienjarig bestaan van de online pensioenbank. Directeur Beleggen Arend Jan Velsink sloeg op de gong....