Consumenten eisen vergeefs 168 mille van onzorgvuldige hypotheekadviseur

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0716) De adviseur heeft een financieringsopzet aan de consumenten voorgehouden gebaseerd op rentepercentages welke waren genoemd in een reeds verlopen renteaanbod van de bank. De adviseur had meer of duidelijker kunnen communiceren dat de in de financieringsopzet genoemde rentes waren gebaseerd op een reeds verlopen renteaanbod van de bank. Door de adviseur is echter geen toezegging gedaan dat de consumenten een offerte van de bank zouden krijgen op basis van de in dat renteaanbod opgenomen rentetarieven. Het in de financieringsopzet vermelden van de onjuiste (verlopen) rentepercentages, acht de Geschillencommissie onzorgvuldig, maar heeft echter niet tot de gestelde schade geleid. De vordering van de consumenten is afgewezen.

De consumenten hadden hun schade, op basis van het verschil in rentepercentages, begroot op een bedrag van 168.244,30 euro.

De commissie "acht aannemelijk dat de adviseur aan de consumenten geruststellende mededelingen heeft gedaan over de kans van slagen van de aanvraag voor de hypothecaire geldlening en (kennelijk) niet, althans te weinig, heeft gewezen op het feit dat het renteaanbod van de bank kon wijzigen als bijvoorbeeld stukken nog moesten worden ingeleverd of worden aangepast waardoor de aanvraag niet compleet
zou zijn voor de gestelde datum. In de financieringsopzet van de adviseur stond echter ook vermeld dat “De hierbij gebruikte bedragen zijn indicatief. Rechten kunnen slechts worden ontleend aan de offerte van de betreffende financiële instelling”.

"Dat de adviseur in de financieringsopzet van 5 april 2022 de rentepercentages uit het renteaanbod van 29 oktober 2021 heeft laten staan en niet heeft geactualiseerd, acht de commissie eveneens onzorgvuldig. Ondanks dat de financieringsopzet een ander doel had namelijk, zoals door de adviseur onbetwist is gesteld, om de (nieuwe) begroting te toetsen, had de adviseur waarschijnlijk eenvoudig kunnen checken of de daarbij opgenomen rentes nog actueel waren."

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...