Contactgroep Automatisering voor Estlandse model

Contactgroep Automatisering Estland

"Het Estlandse model is met name zo interessant, omdat het laat zien dat het niet zo zeer de techniek is die het succes van brondata bepaalt, maar de wetgeving. We moeten nu helaas constateren, dat de Nederlandse wetgeving op dit punt sterk achterloopt.” Aldus de Contactgroep Automatisering na een bezoek aan de ambassade van Estland.

Kern van het Estlandse digitale model is dat alle inwoners al jaren de mogelijkheid biedt om eenvoudig doch veilig toegang te krijgen tot de eigen gegevens. Daarbij wordt inwoners de mogelijkheid gegeven om de gegevens met derden te delen. De infrastructuur maar ook de wetgeving zijn zo uitgerust, dat misbruik wordt voorkomen.

Jeroen Oversteegen, secretaris van de Contactgroep Automatisering: “in Nederland staan we met de site www.mijnoverheid.nl nog maar aan het begin van het digitaal centraliseren van gegevens van burgers. De overheid is op dit moment nog zeer terughoudend in het faciliteren van mogelijkheden waarbij burgers hun digitale gegevens delen met derden zoals met hun financieel adviseur. Het kunnen werken met brondata levert de financieel adviseur belangrijke voordelen op. Aanbieder en adviseur weten zeker dat ze in één keer beschikken over de juiste gegevens. Tevens levert dit belangrijke tijdsbesparing op die uiteindelijk financieel voordeel voor de consument betekent.

“Estland laat zien dat een digitale samenleving geen schrikbeeld hoeft te zijn. Integendeel. Het is niet ‘Big Brother is watching you’, maar juist ‘Little Men is watching Big Brother’. Inwoners van Estland zien precies wie, wanneer en waarom bepaalde data over hen heeft geraadpleegd. De sancties op het onbevoegd raadplegen van persoonlijke gegevens zijn hoog en de regels hiervoor worden streng gehandhaafd. Dat heeft in Estland geleid tot veel vertrouwen in digitalisering.

"Nederland moet nu echt voortmaken. Wij hebben alle mogelijkheden om onze digitale overheid verder te professionaliseren. Nederland als kenniseconomie moet zeker in digitalisering vooroplopen. Het is te hopen, dat in de Kabinetsformatie ook aandacht aan dit belangrijke onderwerp wordt geschonken. In vrijwel alle sectoren, en zeker in de financiële sector, zijn er voor de consument belangrijke voordelen te behalen, indien we de wetgeving laten aansluiten bij de technische mogelijkheden van dit moment."

De ambassadeur van Estland heeft de leden van de Contactgroep Automatisering uitgenodigd om in Estland in de praktijk verder te kijken. Maar ook om aldaar met de wetgever en consumentenvertegenwoordigers te praten. Oversteegen: “Wij nemen die uitnodiging zeker aan. We willen hiervoor een delegatie samenstellen die uit meer personen bestaat dan alleen deelnemers van de Contactgroep Automatisering.”

De Contactgroep Automatisering bestaat uit de belangrijkste aanbieders van software zoals die door financieel advieskantoren in Nederland wordt gebruikt.

Reactie toevoegen

 
Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Contactgroep Automatisering ondersteunt pleidooi AFM

Contactgroep Automatisering ondersteunt pleidooi AFM

De Stichting Contactgroep Automatisering deelt de visie die de AFM dinsdag neerlegde in het rapport ‘Aandachtspunten bij het gebruik van adviessoftware’. ...

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

Overnemen elders gegenereerde data niet zonder risico's

CGA-voorzitter Michael Mackaaij wijst op nieuwe risico’s die het gebruik van data die elders zijn gegenereerd oplevert. Mackaaij: “Partijen in de markt...

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

Contactgroep Automatisering: drie nieuwe deelnemers

Contactgroep Automatisering: drie nieuwe deelnemers

De Stichting Contactgroep Automatisering verwelkomde in april drie nieuwe deelnemers. Het betreft Otherside at Work (leverancier van Xpert Suite, onder meer door...

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) voorziet dat in de komende periode veel financieel advieskantoren nog afhankelijker worden van het goed functioneren...

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij (Verne en nexxbiz Operiations) wordt per 1 juni de opvolger van Leon van Vliet als voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). Mackaaij...

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) en SIVI hebben een convenant gesloten om te komen tot “sectorbreed uitstekend werkende Data Exchange voor financiële...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...