Soep

soep via Pixabay

(Gecorrigeerd) Een ding gaat zeker gebeuren na de woensdag gepubliceerde Kifid-uitspraken GC 2019-623 en 625: adviseurs gaan kiezen voor niet-bindend advies. Want dan kunnen ze in beroep. Weliswaar niet bij Kifid, maar wel bij de rechter.

Uitspraak GC 2018-339 (‘financieel adviseur had moeten wijzen op premiedaling overlijdensrisicoverzekering’) heeft geleid tot een honderdtal Kifid-zaken. Reken maar dat dit er nog veel meer gaan worden na de nieuwste uitspraken, die de consument bovendien een sterkere poot bieden om op te staan. Immers: de Geschillencommissie redeneert nu dat het volgen van premieontwikkelingen door de adviseur gewoon onderdeel is van de zorgplicht volgens artikel 4:20 lid 3 Wft.

Bij de oprichting van Kifid zijn adviseurs gestimuleerd te kiezen voor bindend advies. Want bindend advies vergroot de kracht van de Kifid-uitspraken. Maar adviseurs zullen zich nog wel twee keer bedenken om te kiezen voor bindend advies, in ieder geval in deze zorgplichtkwestie.

Voordeel hiervan is dat de weg open blijft naar een beroepsprocedure bij de rechter. Dan is het echter wel zo dat er niks meer te kiezen valt: uitspraken van de rechter zijn hoe dan ook bindend.

Adviseurs kunnen alleen naar de Commissie van Beroep van Kifid bij zaken met een groot belang. Of de geschillencommissie moet toegang geven tot beroep, zoals in dit geval is gebeurd. Nu is natuurlijk de grote vraag: handhaaft of verwerpt de Commissie van Beroep de interpretatie van artikel 4:20 lid 3 door de Geschillencommissie. Verwerpt zij de interpretatie, dan is de brand er af. Handhaaft de Commissie van Beroep de interpretatie, dan zal een andere adviseur alsnog naar de rechter moeten stappen. En eigenlijk zal dan pas duidelijk worden of de soep zo heet is als ze nu is opgediend.

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 9 september 2019

Wat de KIfid niet wil begrijpen, is dat niet alle werkzaamheden die op het terrein van een adviseur terecht komen onder een zorgplicht vallen. Zo'n premie verhaal hoort meer thuis in een gezonde concurrentie waarin men zich naar believen wil of kan onderscheiden. Het is niet iets waar consumenten door in de problemen kunnen komen. En juist daar ligt de grens van zorgplicht of niet. Ik zie steeds meer geneuzel uitspraken bij het Kifid langskomen waaruit het lijkt of ze daar niets beters te doen hebben. Genoeg doeningen van € 350. Werkelijk het belang is steeds verder zoek. Het lijkt erop dat het Kifid geïnitieerd wordt door verzekeraars en banken om zoveel mogelijk onzinnig, niet vergoed of betaald, werk in het intermediair te pompen, waardoor het licht vanzelf uit gaat. Bij een rechter ligt er tenminste nog een financiële drempel om te gaan procederen. Het Kifid zou ook zo'n grens moeten neerleggen. Onder de € 1.500 belang geen procedures.

Meer over
Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

Uitkomsten risicogebaseerd toezicht niet extrapoleren

(Commentaar VVP) Mag je een hele beroepsgroep te kijk zetten op basis van zo weinig onderzoeksgegevens? Die vraag dringt zich op bij de volgens de AFM “teleurstellende...

Overwinning of dode mus?

Overwinning of dode mus?

Lobbyen loont in het dossier actieve provisietransparantie, al zullen er genoeg adviseurs zijn die nog steeds vinden dat er geen provisietransparantieprobleem is...

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Wonderlijk: iets is slecht voor je, maar omdat iets anders nóg slechter is, is het eerste toch goed voor je… Zo redeneert tenminste het Gerechtshof...

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

Verzekeraars in de tang bij verplichte AOV ZZP'ers

(door redactie VVP) Het ei is gelegd: in het dinsdag door de Stichting van de Arbeid gepresenteerde advies ‘Keuze in zekerheid’ krijgt een verplichte...

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 Wft nagel aan doodskist?

Artikel 4:20 lid 3 van de Wft doelt ook op premiedalingen. Met die interpretatie in Uitspraken GC 2019-623 en GC 2019-625 schrijft Kifid het volgende hoofdstuk in...

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe verfrissend is Lemonade werkelijk?

Hoe revolutionair is het veeljubelde Lemonade werkelijk? De Amerikaanse onderneming is inmiddels ook in Europa actief, in Duitsland om precies te zijn. Dit met als...

Niet blind varen op buitenlandse maatschappijen

Niet blind varen op buitenlandse maatschappijen

Moeten de Nederlandse verzekeraars zich werkelijk druk maken over de groeiende invloed van buitenlandse verzekeraars op de schadeverzekeringsmarkt van Nederland?...

Pole position

Pole position

Consumenten vinden financieel advies belangrijk en de onafhankelijk adviseur staat daarbij in pole position , zo blijkt uit onderzoek ‘Trendonderzoek klantgerichtheid...

Supersaai, verzekeringen!

Supersaai, verzekeringen!

Leuke podcast van De Onzichtbare Hand over te veel verzekerd zijn en waar je kunt besparen. Al was het maar vanwege de als altijd pakkende uitspraken van Jort Kelder....

Spook...

Spook...

Ineens komt er weer een spook uit de kast waar verzekeraars helemaal niet op zitten te wachten. De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun klanten expliciet vragen...