“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

Mini TB 2021

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids: “Twee identiek ogende huizen naast elkaar en toch een andere inboedelpremie. Of in één straat verschillende premies voor auto’s die op dezelfde plek geparkeerd worden. Je weet niet altijd hoe verzekeraars dat verschil in risico’s en premies achter de schermen bepalen. Terwijl ze allerlei gegevens over je verzamelen en bijhouden. Ze moeten hier open over zijn. En kunnen uitleggen waarom een premie hoger is of een polis wordt geweigerd. Mogelijk zijn de gegevens onjuist. Je kunt ze dan laten corrigeren.

“Verzekeraars zijn vrij in het bepalen van premies en het accepteren van verzekerden.
Maar je hebt als verzekerde wel het recht om te weten welke gegevens van je gebruikt worden én waar die vandaan komen. Verzekeraars moeten hun premies en de logica erachter kunnen uitleggen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...