Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Rob Goedhart twitter

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele rente. Geldbelangen, die uit naam van Rob Goedhart, al jaren opkomt voor de belangen van de gedupeerden eist nu betrokken te willen zijn bij de 'onderhandelingen' met ABN Amro over een betere compensatieregeling.

Geldbelangen heeft eind 2020 gevraagd aan Consumentenbond Claimservice om het stokje qua belangenbehartiging over te nemen. Maar de Consumentenbond heeft vervolgens bij ABN Amro (en ook bij ING) ingestemd met een ‘flut-compensatieregeling’, zoals Geldbelangen dat kwalificeert. Er zou door de bank – met ondersteuning van de Consumentenbond - geen rente vergoed worden over de teveel betaalde rente. Dat tot grote verbijstering van Geldbelangen. Kifid besliste vervolgens dat ABN Amro wel degelijk met rente-op-rente moet rekenen. Dat levert gemiddeld zo’n 50 procent meer aan compensatie op, aldus Geldbelangen.

De Kifid-uitspraak dateert van 11 augustus 2022 en ABN Amro zegt nog steeds die uitspraak te bestuderen. Om meer vaart te maken, wil Geldbelangen nu ook direct betrokken worden bij de gesprekken met ABN Amro. Dit naast de Consumentenbond waar Geldbelangen in deze stevige kritiek op heeft. "Er hoeft niet veel ‘onderhandeld’ te worden. ABN Amro moet gewoon de rente-op-rente toepassen. De eis om mee te onderhandelen komt ook omdat er nog andere fouten in de compensatieregeling zijn aan te wijzen. Wanneer ABN Amro de compensatieregeling niet aan zou passen dan kunnen mensen vrij eenvoudig hun recht halen via het Kifid. Geldbelangen is bereid deze mensen erbij te begeleiden. Na vele Kifid-zaken kent Geldbelangen het klappen van de zweep", zegt Goedhart.

Reactie toevoegen

 
Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...

Dak ging er ten onrechte af bij klager

Dak ging er ten onrechte af bij klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! Leren van Kifid-uitspraken

(Ken je vak! VVP 5-2023) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs. In elk nummer vat VVP een aantal relevante uitspraken...