Goede rapportcijfers voor banken. ING blijft achter

zzp laptop via Pixabay

Consumenten zijn relatief tevreden over hun bank, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Alle banken krijgen een voldoende, maar het verschil onderling is flink. RegioBank krijgt het hoogste cijfer van zijn klanten, een 9,3. ING is hekkensluiter met een 6,7.

De Consumentenbond vroeg ruim 14.000 consumenten om hun bank te beoordelen op service, kosten, persoonlijk contact en internet- en mobiel bankieren. De panelleden waren het minst tevreden over de kosten. Maar liefst eenderde van de Rabobank-, ABN Amro- en ING-klanten geeft zijn bank daarvoor een onvoldoende. De ondervraagden vinden het vooral vervelend dat de kosten maar blijven stijgen, terwijl ze steeds meer zelf moeten doen.

Ook de service bij de grote drie kan beter. Een op de tien klanten van die banken is daar (zeer) ontevreden over. Zij vinden de spaarrente te laag en hebben het gevoel dat eigen belang en winst maken op de eerste plaats staan. Bijna een kwart van de ABN Amro- en ING-klanten vindt zijn bank niet klantgericht. Knab valt in positieve zin op; deze bank kreeg van niemand een onvoldoende voor de service.

De overgrote meerderheid (94 procent) bankiert via internet en 66 procent maakt (daarnaast) gebruik van de mobielbankieren-app. De tevredenheid over zowel internet- als mobielbankieren is hoog: respectievelijk 88 procent en 94 procent. Maar ook hier scoort ING iets minder goed dan de rest, aldus de Consumentenbond. "Dit komt voor een belangrijk deel door het verdwijnen van de TAN-codes, waarmee ING-klanten vroeger betaalopdrachten moesten bevestigen. Dit gaat nu via de mobielbankieren-app. Panelleden zeggen het gevoel te hebben dat ING hen zo dwingt om mobiel te bankieren. Voor wie geen geschikte mobiele telefoon heeft, is er wel de ING-scanner, maar consumenten moeten vaak lang wachten voordat ze die krijgen."

Reactie toevoegen

 
Kabinet pleit op Europees en internationaal vlak voor scherpere liquiditeitseisen banken

Kabinet pleit op Europees en internationaal vlak voor scherpere liquiditeitseisen banken

Op Europees en internationaal niveau moet er ingezet worden op scherpere liquiditeitseisen voor banken. Dat schrijft minister Van Weyenberg van Financiën aan...

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

"Onmogelijk en onwenselijk risico’s bankensector volledig weg te nemen"

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vindt het verstandig dat het ministerie nadenkt over manieren om de weerbaarheid van de sector verder te versterken. "Maar...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Kaag: structurele uitdagingen voor banken

Kaag: structurele uitdagingen voor banken

De Nederlandse bankensector, aldus minister Kaag in een Kamerbrief met haar visie op het bankenlandschap, is op dit moment winstgevend en tegelijkertijd weerbaarder...

Banken starten campagne om woningeigenaren te helpen verduurzamen

Banken starten campagne om woningeigenaren te helpen verduurzamen

De NVB is een campagne gestart die woningeigenaren er op wijst dat de bank kan en wil helpen bij het verduurzamen van het huis. Onder de naam ‘Alle seinen...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...