Gouden gedragsregels in straattaal voor bezorgkoeriers op scooter

Bezorger scooter tekening via Pixabay

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft samen met partner de Vereende vijf gouden gedragsregels voor bezorgkoeriers ontwikkeld en door een rapgroep uit Amsterdam laten omzetten in straattaal. De bekende Nederlandse YouTuber Kalvijn is vervolgens uitgenodigd een vlog te maken als start voor een gezamenlijke campagne.

De vijf gouden gedragsregels voor koeriers: 

1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels (in straattaal: Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels);

2. Ik houd me aan de maximum snelheid (Ik ga niet te ham);

3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad (Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad);

4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden (Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden);

5. Ik draag een helm en doe hem vast (Ik draag een helm en doe ‘m stav).

Bezorgbrommers rijden bijna 6 keer zo vaak schade

Uit cijfers van de Vereende over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75 procent hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.

Analyses van bromfietsongevallen tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden, een smalle focus en het niet verlenen van voorrang.

Bert Sonneveld, onder andere verantwoordelijk voor het acceptatiebeleid van de Vereende: "De gedragsregels voldoen volledig aan de doelstelling van de samenwerking met VVN. We werken aan gedragsverandering om enerzijds verkeersveiligheid te bevorderen en anderzijds om de schadelast naar beneden te brengen.”

VVN ziet ook andere mogelijkheden om de schadelast terug te dringen: “Er zijn naast ‘verplichte’ cursussen ter verbetering van het rijgedrag verschillende oplossingsrichtingen te bedenken om de verkeersveiligheid te verhogen en de overlast te verminderen. Door de snelheid van de bezorgscooter te begrenzen of door de inzet van meer bezorgfietsen. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur betalen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Minister: "Werkgevers, maak afspraken over MONO rijden"

Minister: "Werkgevers, maak afspraken over MONO rijden"

"Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens...

MONO-campagne wordt verbreed

MONO-campagne wordt verbreed

In september wordt de MONO-campagne verbreed. De campagne richt zich onder meer op maatregelen van werkgevers zodat medewerkers veilig aan het verkeer kunnen deelnemen....

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Verbond onderzoekt bijdrage rijhulpsystemen aan verkeersveiligheid

Verbond onderzoekt bijdrage rijhulpsystemen aan verkeersveiligheid

Het Verbond van Verzekeraars wil onderzoek laten uitvoeren naar de wijze waarop rijhulpsystemen in de praktijk bijdragen aan het voorkomen van ongevallen en/of het...