Kifid laat adviseur beloning met driekwart matigen

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0285) De adviseur heeft in opdracht van de consument diverse werkzaamheden verricht na de beëindiging van haar affectieve relatie. Over een deel van deze werkzaamheden is Kifid niet bevoegd te oordelen. Over dat deel van de werkzaamheden waarover wel geoordeeld kan worden is de Geschillencommissie van oordeel dat de nota van de adviseur gematigd dient te worden.

De commissie: “Wat de aard van de werkzaamheden betreft staat vast dat die een breed palet besloegen. De consument wenste onder meer met de hulp van de adviseur overzicht te verkrijgen over haar financiën en belastingen. De commissie stelt vast dat die werkzaamheden niet kwalificeren als een financiële dienst zoals bedoeld in het reglement en de Wft en het hiertegen gerichte verweer van de adviseur daarom doel treft.

Geen afspraak gemaakt over honorering

“In dit geval staat vast dat partijen vooraf geen afspraak hebben gemaakt over de honorering van de werkzaamheden van de adviseur. De adviseur heeft op een gegeven moment een richtbedrag van 2.000 euro genoemd. De stelling van de adviseur dat de consument met dit bedrag instemde omdat ze daarop niet reageerde, wordt gepasseerd. Partijen hadden immers geen concrete afspraak over een uurtarief of een vast tarief gemaakt met als gevolg dat uit het niet reageren van de consument geen instemming kan worden begrepen.

“Over de uitvoering van de werkzaamheden voert de consument aan dat de adviseur, zonder dit met haar te hebben afgestemd, de ex-partner een voorstel presenteerde voorzien van een te betalen rentepercentage. Ook klaagt de consument erover dat werkzaamheden door de adviseur zijn uitgevoerd zonder afstemming met de consument maar wel in rekening zijn gebracht.

“Hier tegenover staat dat niet of onvoldoende is onderbouwd dat het bereikte resultaat van de werkzaamheden van de adviseur van onvoldoende kwaliteit zouden zijn. Gelet op het feit dat de aard en de omvang van de werkzaamheden niet of onvoldoende zijn afgebakend en een concrete afspraak over de beloning van de adviseur ontbreekt dient de commissie de beloning van de adviseur ex aequo et bono vast te stellen. In dat kader wordt het redelijk geacht dat de nota wordt gematigd met een bedrag van 500 euro.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...