Kifid: maand redelijke reactietermijn

Kalender via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1062) De consument reageerde niet binnen een maand en verzaakte daarmee haar plicht om haar schade te beperken. Aldus de Geschillencommissie in een zaak tussen consument en Rabobank, nadat het overzetten van Rabo RendeMix naar Rabo Beheerd Beleggen niet was gelukt.

De commissie is van oordeel dat “gezien de gesprekken die met de consument zijn gevoerd het de bank duidelijk was of moet zijn geweest dat de consument moeite had met het zelf nemen van de (digitale) stappen voor de overzetting naar Rabo Beheerd Beleggen. Toen het de bank in juni 2020 bleek dat het de consument niet gelukt was om zelf over te stappen, had de bank persoonlijk contact moeten zoeken met de consument in aanvulling op de verstuurde brieven. Dat brengt de bijzondere zorgplicht van de bank met zich mee. Naar het oordeel van de commissie is de bank daarin toerekenbaar tekortgeschoten. De schade die de consument hierdoor heeft geleden bestaat uit vermogensverlies doordat dit vermogen niet meer belegd was maar op haar spaarrekening stond.

“De commissie is met de bank eens dat de consument een eigen verantwoordelijkheid heeft om haar schade te beperken. De consument geeft aan dat zij zelf heel goed in staat is om haar financiële zaken te behartigen. Dat betekent dat zij ook zelf had moeten controleren of haar opdrachten goed zijn uitgevoerd en binnen een redelijke termijn had moeten reageren. De commissie vindt een maand redelijk. De consument had dus op 28 oktober 2020 kunnen zien dat de beleggingen geliquideerd waren en in actie kunnen komen. De consument heeft echter pas in januari 2021 contact opgenomen met de bank. Uit een eerder schikkingsvoorstel van de bank blijkt dat de consument op 28 oktober 2020 nog geen schade had geleden. Daarom is de vordering afgewezen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...