Kifid: maand redelijke reactietermijn

Kalender via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1062) De consument reageerde niet binnen een maand en verzaakte daarmee haar plicht om haar schade te beperken. Aldus de Geschillencommissie in een zaak tussen consument en Rabobank, nadat het overzetten van Rabo RendeMix naar Rabo Beheerd Beleggen niet was gelukt.

De commissie is van oordeel dat “gezien de gesprekken die met de consument zijn gevoerd het de bank duidelijk was of moet zijn geweest dat de consument moeite had met het zelf nemen van de (digitale) stappen voor de overzetting naar Rabo Beheerd Beleggen. Toen het de bank in juni 2020 bleek dat het de consument niet gelukt was om zelf over te stappen, had de bank persoonlijk contact moeten zoeken met de consument in aanvulling op de verstuurde brieven. Dat brengt de bijzondere zorgplicht van de bank met zich mee. Naar het oordeel van de commissie is de bank daarin toerekenbaar tekortgeschoten. De schade die de consument hierdoor heeft geleden bestaat uit vermogensverlies doordat dit vermogen niet meer belegd was maar op haar spaarrekening stond.

“De commissie is met de bank eens dat de consument een eigen verantwoordelijkheid heeft om haar schade te beperken. De consument geeft aan dat zij zelf heel goed in staat is om haar financiële zaken te behartigen. Dat betekent dat zij ook zelf had moeten controleren of haar opdrachten goed zijn uitgevoerd en binnen een redelijke termijn had moeten reageren. De commissie vindt een maand redelijk. De consument had dus op 28 oktober 2020 kunnen zien dat de beleggingen geliquideerd waren en in actie kunnen komen. De consument heeft echter pas in januari 2021 contact opgenomen met de bank. Uit een eerder schikkingsvoorstel van de bank blijkt dat de consument op 28 oktober 2020 nog geen schade had geleden. Daarom is de vordering afgewezen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...