Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde offertesoftware ook daadwerkelijk doorgeven aan de consument. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de klant ook echt bereikt, zo stelt de Geschillencommissie van het Kifid.

In dit geval gaat het om een klant van een consument tegen De Goudse. De commissie stelt dat op een verzekeraar de verplichting rust ervoor zorg te dragen dat de belangrijke mededelingen – zoals de op grond van de Riav 1994 en de CRR 1998 vereiste informatie – de consument bereiken. Een verzekeraar kan er daarbij niet mee volstaan de offertesoftware ter beschikking te stellen aan de assurantie-adviseur en ervan uit te gaan dat deze de met deze software gegenereerde informatie ook aan de consument verstrekt. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de consument daadwerkelijk bereikt. Het komt voor rekening van de verzekeraar als achteraf blijkt dat dat de adviseur de informatie niet aan de verzekeringnemer heeft verstrekt of dat niet meer kan worden vastgesteld dat dit is gebeurd.

Kifid: "Er moet daarom van worden uitgegaan dat de verzekeraar bij de totstandkoming van de verzekering aan de consument ten onrechte geen offerte met de daarin voorgeschreven voorbeeldrendementen heeft verstrekt. Vaststaat dat op het aanvraagformulier een voorbeeldkapitaal is opgenomen dat op basis van het vermelde rentepercentage nooit behaald zou kunnen worden. Onder die omstandigheden is voldoende gebleken dat de consument bij het aangaan van de verzekering een verkeerde voorstelling van zaken had over het met de Verzekering te behalen rendement en dat dit te wijten is aan de door Verzekeraar verstrekte inlichtingen."

Het beroep op vernietiging van de verzekering wegens dwaling slaagt. 

De Commissie bepaalt dat De Goudse binnen vier weken aan alle door de consument voldane stortingen aan hem terugbetaalt, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 24 mei 2019, althans voor zover van toepassing, vanaf een nadien gelegen datum van betaling, en dat Verzekeraar aan Consument eveneens een bedrag van € 150,00 betaalt voor de kosten die Consument heeft gemaakt voor rechtsbijstand.
De Commissie wijst het meer of anders gevorderde af.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Het tweede ALS Financieel Diner vindt plaats op 7 november met als gastheer de honderdjarige De Goudse. Inmiddels is de helft van de beschikbare stoelen al gereserveerd....

Ruim achthonderd vakgenoten en andere gasten vieren 100e verjaardag De Goudse

Ruim achthonderd vakgenoten en andere gasten vieren 100e verjaardag De Goudse

De Goudse Verzekeringen vierde dinsdag met zo'n 800 gasten haar eeuwfeest. Ze deed dat op een locatie die bij uitstek bij dat historische moment past, de Sint-Janskerk...

Drie vragen aan Geert Bouwmeester op historische dag voor De Goudse

Drie vragen aan Geert Bouwmeester op historische dag voor De Goudse

De Goudse bestaat dit jaar honderd jaar en viert dit jubileum op 2 april 2024 – de officiële verjaardagsdatum – met een groot aantal met de jubilerende...

Nieuwe positionering 100-jarige Goudse: ‘Lang leve jouw manier’

Nieuwe positionering 100-jarige Goudse: ‘Lang leve jouw manier’

De Goudse Verzekeringen bestaat 100 jaar en grijpt haar eeuwfeest aan voor een eerbetoon aan het Nederlandse mkb. In de loop van 2024 rolt het familiebedrijf een...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

ZLM hoogste Net Promoter Score autoverzekeraars

Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96). Jongeren zijn het meest kritisch en geven een...

De Goudse: gratis e-book fitte en gezonde medewerkers

De Goudse: gratis e-book fitte en gezonde medewerkers

De Goudse heeft een gratis e-book fitte en gezonde medewerkers gepubliceerd. De Goudse: "Het e-book is een goed startpunt voor iedere werkgever die de volgende stappen...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...