Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem
Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te raadplegen is door de klant en de verzekeraar.
Het nieuwe systeem gaat van start op 1 juli 2024 en kent een overgangsperiode. Voor particuliere polissen is dat zes maanden, voor de zakelijke polissen 24 maanden
Naast de real time inzage in het aantal schadevrije jaren, geeft het nieuwe systeem straks ook inzicht in hoe die jaren zijn opgebouwd. Verzekeraars registreren ook alle gebeurtenissen die van invloed zijn op de schadevrije jaren, zoals ingangsdatum van een verzekering, een geclaimde schuldschade, etcetera.
Verzekeraars blijven, net als nu, volledig vrij op welke manier zij schadevrije jaren inzetten bij het bepalen van de premie, en de opbouw van de zogeheten Bonus/Malus-ladder. Het nieuwe systeem meldt alléén de echte, ofwel zuivere, schadevrije jaren.
Oproep
Met het startsein voor de bouw en implementatie van het nieuwe systeem, roept het Verbond verzekeraars en andere betrokken partijen, zoals volmachten en systeemhuizen, op om op tijd en budget vrij te maken voor deze belangrijke systeemverandering. In aanloop naar de lancering moeten álle deelnemende partijen de eigen systemen aanpassen.
Reactie toevoegen
Snapchat-filmpje kan ABN Amro niet baten
(Rechtspraak) De kantonrechter passeert de stelling van ABN Amro dat een Snapchat-filmpje verdacht is omdat uitgerekend gefilmd is dat de auto voor het laatst voor...
NN neemt The RoadsafetyLAB over
Nationale-Nederlanden neemt The RoadsafetyLAB over (voorheen VVCR-Prodrive). Edwin Grutterink, directeur Schade Intermediair: “We nemen The RoadsafetyLAB over...
Geld.nl: autoverzekering voor jongeren vaak onbetaalbaar
Een autoverzekering voor jonge bestuurders is bijna niet meer te betalen, aldus onderzoek van Geld.nl. “Gemiddeld betaalden automobilisten van 18 t/m 20 jaar...
Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering
De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...
Promovendum komt met inflatiebeschermer
Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...
Verbond ontwikkelt centrale functionaliteit voor schadevrije jaren
Het Verbond van Verzekeraars ontwikkelt een centrale functionaliteit voor schadevrije jaren. Het (centraal) kunnen verstrekken van de schadehistorie is daar een...
Auto en verzekering geïntegreerd
“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...
Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering
Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...
Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert
Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...
Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar
(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...