Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem

Rijden auto Mini via Pixabay

Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te raadplegen is door de klant en de verzekeraar.

Het nieuwe systeem gaat van start op 1 juli 2024 en kent een overgangsperiode. Voor particuliere polissen is dat zes maanden, voor de zakelijke polissen 24 maanden

Naast de real time inzage in het aantal schadevrije jaren, geeft het nieuwe systeem straks ook inzicht in hoe die jaren zijn opgebouwd. Verzekeraars registreren ook alle gebeurtenissen die van invloed zijn op de schadevrije jaren, zoals ingangsdatum van een verzekering, een geclaimde schuldschade, etcetera.

Verzekeraars blijven, net als nu, volledig vrij op welke manier zij schadevrije jaren inzetten bij het bepalen van de premie, en de opbouw van de zogeheten Bonus/Malus-ladder. Het nieuwe systeem meldt alléén de echte, ofwel zuivere, schadevrije jaren.

Oproep

Met het startsein voor de bouw en implementatie van het nieuwe systeem, roept het Verbond verzekeraars en andere betrokken partijen, zoals volmachten en systeemhuizen, op om op tijd en budget vrij te maken voor deze belangrijke systeemverandering. In aanloop naar de lancering moeten álle deelnemende partijen de eigen systemen aanpassen.

Reactie toevoegen

 
Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

Verzekeraar moet bewijzen dat iemand anders de blaastest heeft afgelegd

De Rechtbank Noord-Holland geeft Ansvar de kans te bewijzen dat de blaastest na het auto-ongeval niet bij de claimende klant maar diens stiefvader is afgenomen....

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Het geheim van onze autopremies

Het geheim van onze autopremies

(Partner in kennis Turien & Co. in VVP-special Bijzondere Risico's) Binnenkort introduceert Turien & Co. Assuradeuren een volledig nieuwe autoverzekeringslijn....

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm… voor verzekeraar

Loos alarm voor de verzekeraar in dit geval. Chubb, risicodrager van Assicuro, hoeft geen 170 mille uit te keren na diefstal van een Citroën DS 21 Injectie,...

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Meer rijbewijsbezitters ondanks coronacrisis

Op 1 januari 2021 hadden 11,4 miljoen personen een Nederlands autorijbewijs, 1,2 procent meer dan een jaar eerder. Door de maatregelen tegen het coronavirus kwamen...

Minder auto's vernield in 2020

Minder auto's vernield in 2020

In 2020 werden in Nederland 32.515 autovernielingen geregistreerd bij de politie. Dit zijn er 1.855 minder dan het jaar ervoor. Aldus Independer, dat op basis van...

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

Geen zoete koekjes voor bakker na onbeheerd achterlaten autosleutel

De Rechtbank Noord-Holland bakt geen zoete koekjes voor de bakker die de sleutel van zijn Audi A3 onbeheerd achterliet. Verzekeraar a.s.r. weigert volgens de rechtbank...

Communicatie sleutel

Communicatie sleutel

(Ken je vak! uit VVP 1-2021) “Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten op die mogelijkheid...