Meer dan helft bedrijven betaalt losgeld na grote cyberaanval

Hacker 2021

Het aantal bedrijven dat na een cyberaanval losgeld betaalt, is jaar na jaar gestegen - van tien procent in 2019 naar 54 procent in 2022, gebaseerd op een analyse van verliezen van een miljoen euro of meer. Aldus Allianz Commercial.

Bedrijven zijn tweeënhalf keer meer geneigd om losgeld te betalen als er gegevens naar buiten zijn gebracht (exfiltratie), bovenop de versleuteling.

Allianz Commercial: “Het betalen van losgeld voor deze gegevens lost het probleem echter niet noodzakelijkerwijs op. Het bedrijf kan nog steeds te maken krijgen met rechtszaken van derden voor de inbreuk op gegevens, vooral in de VS. Er zijn maar weinig gevallen waarin een bedrijf moet denken dat er geen andere oplossing is dan het betalen van losgeld om weer toegang te krijgen tot zijn systemen of gegevens. Een getroffen partij moet altijd de autoriteiten informeren en met hen samenwerken.”

Frequentie cyberschadeclaims loopt weer op

De frequentie van ransomware- en afpersingsclaims loopt weer op, na twee jaar van een hoge maar stabiele schadeactiviteit. Aldus Allianz Commercial in het rapport Cyber security trends 2023: The latest threats and risk mitigation best practice - before, during and after a hack.

Scott Sayce, Global Head van Cyber, Allianz Commercial: “"Op basis van de schadeactiviteit in de eerste helft van 2023 verwachten we tegen het einde van het jaar een stijging van het aantal schadeclaims met ongeveer 25 procent per jaar. De aanvallers zijn terug en richten zich opnieuw op westerse economieën, met krachtiger tools, verbeterde processen en aanvalsmechanismen. Gezien deze dynamiek is een goed beschermd bedrijf noodzakelijk om de dreiging het hoofd te kunnen bieden en het belangrijkste element hiervoor is in toenemende mate het ontwikkelen van sterke detectie- en snelle reactiemogelijkheden."

Cyberinbreuken die niet in een vroeg stadium worden gedetecteerd en onder controle worden gehouden, kunnen tot wel 1.000 keer duurder uitvallen dan inbreuken die wel in een vroeg stadium worden gedetecteerd, zo blijkt uit het rapport.

Een groot risico is de verwevenheid van systemen in ketens. “Bedrijven en hun verzekeraars moeten de interconnectiviteit en afhankelijkheden tussen organisaties en binnen digitale toeleveringsketens beter begrijpen" , stelt Allianz Commercial.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voorlopig akkoord over DORA

Voorlopig akkoord over DORA

Het voorzitterschap van de Europese Raad en het Europees Parlement hebben in mei een voorlopig akkoord bereikt over de Digital Operational Resilience Act (DORA)....

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

De premies voor cyberverzekeringen zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen, blijkt uit de Marsh Global Insurance Market Index. Wereldwijd ziet Marsh in het eerste...

2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer van online criminaliteit

2,5 miljoen Nederlanders in 2021 slachtoffer van online criminaliteit

In 2021 was zeventien procent van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder, bijna 2,5 miljoen mensen, naar eigen zeggen slachtoffer van online criminaliteit. De...

Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid 5.070 keer volledig ingevuld

Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid 5.070 keer volledig ingevuld

De Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid vorig jaar 5.070 keer volledig ingevuld, bericht minister Adriaansens van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. De...

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

Groot aantal Nederlanders niet bekend met identiteitsfraude op internet

ARAG is bezorgd over het grote aantal Nederlanders dat niet bekend is met identiteitsfraude op het internet. Uit eigen onderzoeksresultaten blijkt dat negentien...

"Cyberweerbaarheid financiële sector verdient dringend aandacht"

"Cyberweerbaarheid financiële sector verdient dringend aandacht"

Ruim vijftien procent van de Nederlandse pensioenfondsen en verzekeraars heeft tegenover DNB aangegeven in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met aanzienlijke...

Adfiz-webinar 'Digitale weerbaarheid'

Adfiz-webinar 'Digitale weerbaarheid'

Adfiz organiseert maandag (1 november) om 13.00 uur het webinar 'Digitale weerbaarheid: wat betekent de Europese DORA-wetgeving voor jou'. In de sessie, die ook...

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

Drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen afgewezen door AGCS

AGCS wijst momenteel ongeveer drie op de vier aanvragen voor cyberverzekeringen af, voornamelijk omdat bedrijven niet voldoen aan bepaalde IT-beveiligingsnormen....

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

Nieuw meldformulier datalekken een verbetering

“Wacht niet met het bekijken van het nieuwe meldformulier tot een datalek zich voordoet.” Aldus Niels Huijpen, consultant bij Charco & Dique en...

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten om hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren –...