Mes aansprakelijkheidsregime bot bij cybersecurityschade

Hacker 2 via Pixabay

Het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht biedt onvoldoende mogelijkheden biedt om in een b2b-relatie cybersecurityschade te verhalen. De conclusie in een studie in opdracht van EZ is dat de juridische en economische barrières vaak te groot zijn om verhaal praktisch mogelijk te maken. De onderzoekers: "Deze barrières zijn:

- De zorgplicht. Schade kan alleen worden verhaald als er een schending is van een ‘norm’. In het geval van aansprakelijkheid voor cybersecurity zijn dit minimumvereisten voor cybersecurity. Deze vereisten zijn bijvoorbeeld in het contract vastgelegd of komen door de aard van de b2b-relatie tot uitdrukking.

- Schade. Uiteraard moet er schade zijn om een mogelijkheid te hebben om deze te verhalen.

- Causaliteit. Er dient een causaal verband te zijn tussen de geschonden norm, in casu de cyberonveiligheid van de leverende partij, en de geleden schade van de afnemende partij.

- Bewijslast. De bewijslast ligt in beginsel bij de partij die de schade wil verhalen tenzij anders overeengekomen. Dit beginsel bemoeilijkt de mogelijkheid om schade te verhalen enorm omdat de afnemende partij niet in de IT-systemen van de leverende partij kan kijken en dus ook niet kan identificeren of de zorgplicht is geschonden en er een causaal verband is tussen de geschonden zorgplicht en de geleden schade.

- Onderhandelingsmacht. Grote partijen sluiten in het algemeen aansprakelijkheid volledig uit en beperken ook hun zorgplicht. Hier valt, in ieder geval in de perceptie van MKB partijen, niet of nauwelijks over te onderhandelen.

- Toegang tot de rechter als de juridische kosten hoog zijn en de succesverwachting laag, bijvoorbeeld in het geval van het halen van verhaal bij een Amerikaanse leverancier.

- Faillissement. De waarde van een claim wordt gemaximeerd door een eventueel faillissement van de leverende partij.

Verzekering

"Concluderend: het mes van het aansprakelijkheidsregime is bot. Zelfs indien beleidsopties worden doorgevoerd blijft de balans houden tussen het stimuleren van verhaalsmogelijkheden en het in stand houden van contractsvrijheid een uitdagende opgave voor de overheid. De vraag is of het aansprakelijkheidsregime in een b2b-relatie een effectief middel is om schade te verhalen en prikkels goed te leggen. Men zou ook alternatieven voor aansprakelijkheidsstelling kunnen onderzoeken en/of stimuleren, zoals het risico afdekken door middel van bijvoorbeeld een cyberverzekering of een risicospreidingsovereenkomst. Voor een afnemende partij kan dat een laagdrempelig alternatief zijn voor aansprakelijkheidsstelling van de leverancier die bemoeilijkt wordt door de grote juridische en economische barrières voor verhaal."

Reactie toevoegen

 
Beheersing cyberrisico's door banken moet beter

Beheersing cyberrisico's door banken moet beter

De beheersing van cyberrisico’s vraagt op drie gebieden om meer aandacht, aldus DNB. Deze drie gebieden zijn de basis cyberhygiëne-maatregelen, het testen...

Minder meldingen datalekken financiële dienstverlening

Minder meldingen datalekken financiële dienstverlening

In 2022 is het aantal meldingen van datalekken uit de sector financiële dienstverlening gedaald met 29 procent ten opzichte van 2021. Aldus de Datalekkenrapportage...

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Financiële ondernemingen moeten verplicht digitale weerbaarheid testen

Testen van digitale weerbaarheid door financiële ondernemingen wordt verplicht. Dat staat in de Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële...

Onderzoek naar toekomstbestendigheid Wts

Onderzoek naar toekomstbestendigheid Wts

Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) start in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) dit jaar met een onderzoek naar...

Eerste codes schadeoorzaken cyber

Eerste codes schadeoorzaken cyber

De eerste codes schadeoorzaken voor de branche Cyberverzekeringen zijn gepubliceerd. Deze codes zijn  ontwikkeld door het kennis- en standaardisatie-instituut...

Checklist voor beoordelen assurance-verklaring cyberrisico's

Checklist voor beoordelen assurance-verklaring cyberrisico's

Verzekeraars die werk uitbesteden zijn verplicht om het cyberrisico van partners en providers in kaart te brengen en te beheersen. Dat kan door het beoordelen...

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

(Blog door Björn Jalving, manager productmanagement bij Turien & Co.) PCI, EDR en MFA. Grote kans dat je deze drie afkortingen tegenkomt als je cyberverzekeringen...

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verbond: “Niet doen alsof markt cyberverzekeringen al volwassen is”

Verzekeraars zetten al stappen om cyberpolissen voor iedereen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken. Aldus reageert het Verbond van Verzekeraars op de AFM-verkenning...

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"

"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...

AFM: "Vergelijkbaarheid cyberpolissen vraagt aandacht van verzekeraars"

AFM: "Vergelijkbaarheid cyberpolissen vraagt aandacht van verzekeraars"

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...