Mes aansprakelijkheidsregime bot bij cybersecurityschade

Hacker 2 via Pixabay

Het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht biedt onvoldoende mogelijkheden biedt om in een b2b-relatie cybersecurityschade te verhalen. De conclusie in een studie in opdracht van EZ is dat de juridische en economische barrières vaak te groot zijn om verhaal praktisch mogelijk te maken. De onderzoekers: "Deze barrières zijn:

- De zorgplicht. Schade kan alleen worden verhaald als er een schending is van een ‘norm’. In het geval van aansprakelijkheid voor cybersecurity zijn dit minimumvereisten voor cybersecurity. Deze vereisten zijn bijvoorbeeld in het contract vastgelegd of komen door de aard van de b2b-relatie tot uitdrukking.

- Schade. Uiteraard moet er schade zijn om een mogelijkheid te hebben om deze te verhalen.

- Causaliteit. Er dient een causaal verband te zijn tussen de geschonden norm, in casu de cyberonveiligheid van de leverende partij, en de geleden schade van de afnemende partij.

- Bewijslast. De bewijslast ligt in beginsel bij de partij die de schade wil verhalen tenzij anders overeengekomen. Dit beginsel bemoeilijkt de mogelijkheid om schade te verhalen enorm omdat de afnemende partij niet in de IT-systemen van de leverende partij kan kijken en dus ook niet kan identificeren of de zorgplicht is geschonden en er een causaal verband is tussen de geschonden zorgplicht en de geleden schade.

- Onderhandelingsmacht. Grote partijen sluiten in het algemeen aansprakelijkheid volledig uit en beperken ook hun zorgplicht. Hier valt, in ieder geval in de perceptie van MKB partijen, niet of nauwelijks over te onderhandelen.

- Toegang tot de rechter als de juridische kosten hoog zijn en de succesverwachting laag, bijvoorbeeld in het geval van het halen van verhaal bij een Amerikaanse leverancier.

- Faillissement. De waarde van een claim wordt gemaximeerd door een eventueel faillissement van de leverende partij.

Verzekering

"Concluderend: het mes van het aansprakelijkheidsregime is bot. Zelfs indien beleidsopties worden doorgevoerd blijft de balans houden tussen het stimuleren van verhaalsmogelijkheden en het in stand houden van contractsvrijheid een uitdagende opgave voor de overheid. De vraag is of het aansprakelijkheidsregime in een b2b-relatie een effectief middel is om schade te verhalen en prikkels goed te leggen. Men zou ook alternatieven voor aansprakelijkheidsstelling kunnen onderzoeken en/of stimuleren, zoals het risico afdekken door middel van bijvoorbeeld een cyberverzekering of een risicospreidingsovereenkomst. Voor een afnemende partij kan dat een laagdrempelig alternatief zijn voor aansprakelijkheidsstelling van de leverancier die bemoeilijkt wordt door de grote juridische en economische barrières voor verhaal."

Reactie toevoegen

 
De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank traint klanten in herkennen cybercriminelen

De Volksbank (SNS, ASN Bank en RegioBank) helpt haar particuliere klanten om hun cyberweerbaarheid te vergroten met de online training ‘Veilig Bankieren –...

Basisbeveiliging voor beheersen cyberrisico’s ontbreekt bij veel organisaties

Basisbeveiliging voor beheersen cyberrisico’s ontbreekt bij veel organisaties

Organisaties hebben nog steeds hun basisbeveiliging niet op orde als het gaat om het beheersen van cyberrisico’s. Ongeacht hun grootte of sector waarin zij...

Zakelijke cyberdekking steeds meer in standaardaanbod verzekeraars

Zakelijke cyberdekking steeds meer in standaardaanbod verzekeraars

Verzekeraars bieden de MKB-ondernemer steeds meer en uitgebreidere cyberdekkingen en- polissen. Aldus MoneyView in de dinsdag verschenen Special Edition Zakelijk,...

Mogelijk geen verzekering meer voor bedrijven met gebrekkige cybersecurity

Mogelijk geen verzekering meer voor bedrijven met gebrekkige cybersecurity

Volgens Marie-Louise de Smit, Cyber Broking Director bij Aon’s Cyber Solutions, moet cybersecurity binnen organisaties fors verbeterd worden, willen de verzekeringen...

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Van de internetgebruikers van twaalf jaar of ouder gaf 90 procent aan in 2020 maatregelen te hebben genomen om persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In...

Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid als ingang

Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid als ingang

(Achtergrond door VVP) Financieel adviseurs kunnen de onlangs geïntroduceerde Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid goed gebruiken om samen met de mkb-klant...

Corona overheerst Allianz Risk Barometer 2021

Corona overheerst Allianz Risk Barometer 2021

Coronagerelateerde risico's overheersen de risicotop drie van de Allianz Risk Barometer 2021. Dit geldt zowel wereldwijd als Nederland. Bovenaan staat het risico...

Meer cybercriminaliteit

Meer cybercriminaliteit

Het criminaliteitsbeeld is vorig jaar sterk beïnvloed door de coronapandemie, aldus de politie. Het aantal geregistreerde woninginbraken daalde met 23 procent...

Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid gelanceerd

Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid gelanceerd

Het Verbond van Verzekeraars is een van de partijen achter de dinsdag gelanceerde Risicoklassenindeling Digitale Veiligheid, een online vragenlijst met elf vragen...

Aon's Cyber Solutions versterkt MKB-propositie

Aon's Cyber Solutions versterkt MKB-propositie

Door het bundelen van de krachten met EYE zet Aon’s Cyber Solutions een volgende stap in het aanbieden van zijn cyberdienstverlening. Maarten de Jonge, Managing...