NN Bank moet hypotheekklant Delta Lloyd alsnog rentekorting geven

Rekenmachine via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0676) De consumenten hebben in 2015 een hypothecaire geldlening bij Delta Lloyd afgesloten. Na de overname van Delta Lloyd door NN Bank heeft NN Bank de mogelijkheid geboden om tussentijdse rentewijzigingen op grond van een gewijzigd LTV-risico mogelijk te maken. Naar het oordeel van de Geschillencommissie hanteert NN Bank daarbij ten onrechte een nieuwe tariefklasselijst, op grond waarvan de consumenten geen korting op hun hypotheekrente toekomt. NN Bank had de oorspronkelijke lijst met tariefklassen en corresponderende risico-opslagen moeten hanteren, omdat die onderdeel van de overeenkomst met de consumenten uitmaakt. De consumenten hebben derhalve recht op 0,2 procentpunt korting op hun hypotheekrente.

De commissie is van oordeel dat “de oorspronkelijke tariefklassenlijst onderdeel van de  voorwaarden van de overeenkomst uitmaakt. Een dergelijke overeenkomst bindt partijen en  kan in beginsel niet zonder de medewerking van de consumenten in hun nadeel gewijzigd  worden. De commissie merkt op dat NN geen (bijzondere) omstandigheden heeft  aangevoerd die haar tot een wijziging van de overeenkomst hebben gevoerd, of die maken  dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn de oude  tariefklassenlijst te hanteren. Anders dan NN Bank heeft betoogd biedt de vergaande mate  van vrijheid om een eigen risicobeleid te hanteren geen grondslag om de overeenkomst  eenzijdig te wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is medewerking van de consumenten  vereist, die in dit geval niet verleend is. De commissie concludeert dat de oude tariefklassenlijst zodoende van toepassing is gebleven.

“Op het moment dat NN Bank dus een rentewijziging op basis van een veranderd LTV-risico  mogelijk maakte tijdens de rentevastperiode was zij ertoe gehouden daarbij rekening te  houden met de oude tariefklasselijsten. Dit betekent dat de vordering van de consumenten  door de commissie wordt toegewezen.”

De commissie merkt op dat dit oordeel afwijkt van de oordelen uit Geschillencommissie Kifid, nummers 2019-1060, 2019-1084 en 2020-022 waarin sprake was  van klanten van NN Bank die een voordeel dachten te behalen uit de toepassing van de  nieuwe tariefklasselijsten. Dit bleek echter niet het geval te zijn. In de huidige situatie is sprake van consumenten die een duidelijk voordeel hebben bij het hanteren van de oude  tariefklasselijsten.

 

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...