NN Bank moet hypotheekklant Delta Lloyd alsnog rentekorting geven

Rekenmachine via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0676) De consumenten hebben in 2015 een hypothecaire geldlening bij Delta Lloyd afgesloten. Na de overname van Delta Lloyd door NN Bank heeft NN Bank de mogelijkheid geboden om tussentijdse rentewijzigingen op grond van een gewijzigd LTV-risico mogelijk te maken. Naar het oordeel van de Geschillencommissie hanteert NN Bank daarbij ten onrechte een nieuwe tariefklasselijst, op grond waarvan de consumenten geen korting op hun hypotheekrente toekomt. NN Bank had de oorspronkelijke lijst met tariefklassen en corresponderende risico-opslagen moeten hanteren, omdat die onderdeel van de overeenkomst met de consumenten uitmaakt. De consumenten hebben derhalve recht op 0,2 procentpunt korting op hun hypotheekrente.

De commissie is van oordeel dat “de oorspronkelijke tariefklassenlijst onderdeel van de  voorwaarden van de overeenkomst uitmaakt. Een dergelijke overeenkomst bindt partijen en  kan in beginsel niet zonder de medewerking van de consumenten in hun nadeel gewijzigd  worden. De commissie merkt op dat NN geen (bijzondere) omstandigheden heeft  aangevoerd die haar tot een wijziging van de overeenkomst hebben gevoerd, of die maken  dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn de oude  tariefklassenlijst te hanteren. Anders dan NN Bank heeft betoogd biedt de vergaande mate  van vrijheid om een eigen risicobeleid te hanteren geen grondslag om de overeenkomst  eenzijdig te wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is medewerking van de consumenten  vereist, die in dit geval niet verleend is. De commissie concludeert dat de oude tariefklassenlijst zodoende van toepassing is gebleven.

“Op het moment dat NN Bank dus een rentewijziging op basis van een veranderd LTV-risico  mogelijk maakte tijdens de rentevastperiode was zij ertoe gehouden daarbij rekening te  houden met de oude tariefklasselijsten. Dit betekent dat de vordering van de consumenten  door de commissie wordt toegewezen.”

De commissie merkt op dat dit oordeel afwijkt van de oordelen uit Geschillencommissie Kifid, nummers 2019-1060, 2019-1084 en 2020-022 waarin sprake was  van klanten van NN Bank die een voordeel dachten te behalen uit de toepassing van de  nieuwe tariefklasselijsten. Dit bleek echter niet het geval te zijn. In de huidige situatie is sprake van consumenten die een duidelijk voordeel hebben bij het hanteren van de oude  tariefklasselijsten.

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...